סנט פטרסבורג - טיול אב ובת

User: amirs, Last Modified: June 15, 2024

בסוף חודש מאי 2019 ערכתי טיול קצר של 5 ימים (3 ימי טיול מלאים) בסנט פטרסבורג יחד עם בתי בת ה- 17.5.

סנט פטרסבורג נוסדה על ידי הצאר פיוטר הראשון בתחילתה של המאה ה- 18 בתור ה- “שער” של רוסיה דאז לאירופה. היא שימשה כבירתה של האימפריה הרוסית במשך כ- 300 שנה, עד למהפכה הקומוניסטית בה הודחה שושלת רומנוב מכס הקיסרות ונוסדה ברית המועצות. בתקופה הסובייטית שונה שמה של העיר ללנינגרד (סימנו של שדה התעופה הבינלאומי של העיר נותר אגב LED עד היום), ואחרי קריסתו של השלטון הקומוניסטי היא חזרה לשמה המקורי.

כמה פעמים רציתם לצאת לטיול וחיפשתם משהו מיוחד, מעבר למסלולים הסטנדרטיים ולאטרקציות המוכרות ?

מתכננים טיול ורוצים להפוך אותו למשהו ייחודי, מעניין ושונה? מחפשים מתנה מיוחדת ליום הולדת, יום נישואין, בר/בת מצווה, או כל אירוע משמח אחר ?

לחצו כאן לחוויית טיול ייחודית למטייל העצמאי

סנט פטרסבורג היא עיר קלאסית ואירופאית מאוד. עברה הקיסרי המפואר ניכר בה היטב, למרות המצור הגרמני הנורא במהלך מלחמת העולם השנייה והתלאות שעברה בתקופה הסובייטית. מרכזה ההיסטורי של העיר שוכן לגדת הנהר Neva והשתמרו בו ארמונות ומבנים מפוארים רבים של האצולה הרוסית מהמאות ה- 18 וה- 19, ובראשם ארמון החורף של הצארים שמשמש כיום כמבנה הראשי של ה- Hermitage – אחד המוזיאונים הגדולים והחשובים ביותר בעולם. במרכזה של סנט פטרסבורג ניתן למצוא גם פארקים ושטחים ירוקים רבים והוא נחצה על ידי עשרות תעלות שמשמשות כעורקי תחבורה ושיט, אשר העניקו לעיר את כינויה “וונציה של הצפון”.

סנט פטרסבורג היא עיר צפונית מאוד והחורף בה ארוך וקשה – בחודשים ינואר ופברואר הטמפרטורה צונחת עמוק אל מתחת לאפס. בשל כך עונת התיירות קצרה יחסית ונמשכת מחודש מאי עד לספטמבר. אפשר אמנם לטייל בה גם בחודשי החורף, אולם אופי הטיול שונה כמובן מאוד ואתרים רבים סגורים. בשיא הקיץ מתרחשת בעיר תופעת הלילות לבנים – השמש שוקעת לפרק זמן קצר מאוד ולכן הלילות מוארים ואין כמעט חושך כלל. בתקופה זו מתקיימים בעיר פסטיבלים ואירועים רבים, אולם זהו גם שיאה של עונת התיירות ולכן העיר עמוסה מאוד כך שכדאי לקחת זאת בחשבון.

בעשורים האחרונים הופכת סנט פטרסבורג לאתר תיירות פופולרי מאוד – בעיקר בשל אוניות הקרוזים הרבות שעוגנות בנמלה הגדול במהלך עונת הקיץ ומורידות לחוף אלפי מבקרים בכל יום. משום כך יכולים אתרי התיירות המרכזיים של העיר להיות עמוסים מאוד, ובחלק מהמקרים יש גם תורים ארוכים מאוד לרכישת כרטיסים ולכניסה. בשל כך אני ממליץ מאוד לתכנן את הטיול מראש ולהזמין כרטיסים היכן שניתן כדי להימנע מהמתנה מיותרת.

תכנון הטיול

ליבה של סנט פטרסבורג הוא ארמון החורף וכיכר הארמון רחבת הידיים הצמודה אליו, השוכנים על גדת הנהר מול “אי הארנבים” שעליו נבנה מבצר פיוטר ופאבל – הגרעין המקורי שממנו צמחה העיר. יש בה עשרות ארמונות, מוזיאונים, קתדרלות, כנסיות ותיאטראות. מכיכר הארמון יוצאת השדרה הראשית של העיר – Nevsky Prospect (נבסקי פרוספקט, או שדרות נבסקי) – המקבילה הסנט פטרסבורגית לשדרה החמישית של ניו יורק או לשאנז אליזה בפריז. רוב האתרים המרכזיים משתרעים בתחום שבין נהר ה- Fontanka שזורם באחת התעלות הגדולות של העיר ונהר ה- Neva. שני אתרים פופולריים נוספים הם ארמון Peterhof וארמונה של הצארית יקטרינה הגדולה, הנמצאים מחוץ לעיר במרחק של כ- 45 דקות נסיעה כל אחד.

תוכנית הטיול שלנו הייתה:

יום 1 – טיסה מת”א לסנט פטרסבורג, הגעה בשעות הערב.

יום 2 – טיול רגלי באתרים המרכזיים במרכז העיר, ביקור בארמון יקטרינה, מופע בלט “אגם הברבורים” בתיאטרון Mariinsky.

יום 3 – ביקור במוזיאון Hermitage, כולל בניין המטה הכללי לשעבר, שיט ברחפת לארמון Peterthof, ביקור בגנים התחתונים ובארמון.

יום 4 – ביקור מודרך במכון Smolny, מוזיאון Faberge, קניות בקניון Galeria, טיול רגלי במרכז העיר.

יום 5 – טיסה חזרה לת”א בבוקר.

יום 1

היום הראשון של הטיול הוקדש לטיסה – נחתנו בשדה התעופה של סנט פטרסבורג בשעות הערב (הטיסה שלנו יצאה ונחתה באיחור של שעה) ולקחנו מונית למלון במרכז העיר.

במהלך הטיול נוכחנו לדעת שרוב הרוסים שפגשנו, ובהם גם נהגי המוניות, אינם דוברי אנגלית. במקור חשבתי לתאם מראש הסעה משדה התעופה דרך המלון אבל בסופו של דבר לא עשיתי זאת. נכנסנו למונית פנויה שמצאנו בשדה, אבל לא היה ברור איזו מונית “רשמית” ואיזו לא – ומכיוון שהנהג לא דיבר אנגלית היה קשה להסביר לו לאן בדיוק אנחנו צריכים להגיע ולהבין מהו מחיר הנסיעה. בסופו של דבר הבנתי שהנהג מתכוון לגבות מחיר מופקע, ואחרי דו-שיח קצר של חירשים שהתנהל בעברית ורוסית לסירוגין סיכמנו על מחיר שהיה נראה לי הגיוני. בשורה התחתונה – ההמלצה שלי היא להזמין הסעה משדה התעופה מראש ולא להסתמך על המוניות במקום (אלא אם אתם דוברי רוסית).

בהמשך הטיול הסתייענו בעיקר באפליקציית Gett כדי להתנייד. השימוש באפליקציה הוכיח את עצמו מאוד – המוניות והרכבים זמינים ומגיעים במהירות תוך דקות ספורות, אין צורך להסתבך בהסבר על היעד המבוקש והמחיר ידוע מראש וברוב המקרים נמוך (אפילו משמעותית) ממחירי המוניות.

אחרי שהגענו למלון וקיבלנו את החדר, יצאנו לארוחת ערב מאוחרת במסעדה שהזמנתי מראש בשם The Idiot (על שם ספרו הידוע של דוסטוייבסקי) – מסעדה רוסית מצוינת עם אווירה ייחודית שמעוצבת ברוח המאה ה- 19 – ספות ישיבה בסגנון עתיק, ארונות ספרים, נברשות, וכדו’.

אתר האינטרנט של מסעדת The Idiot

יום 2

את הבוקר הקדשנו לטיול רגלי במרכז העיר. התחלנו בכיכר הארמון הנהדרת ועמוד אלכסנדר שניצב בה – שמציין את הניצחון הרוסי הגדול על נפוליאון בשנת 1812.

המשכנו דרך קשת האדמירליות לכיוון שדרות נבסקי, וצעדנו ברחוב הראשי בין האתרים המרכזיים הפזורים לאורכו – ארמון Stroganov, קתדרלת Kazan, הכנסייה הארמנית, כיכר Ostrovsky ופסל יקטרינה הגדולה ופסל מאלפי הסוסים על גשר Anichkov.

עצרנו גם להפסקה מתוקה בקפה Sever – אחת מהמאפיות הוותיקות והידועות של סנט פטרסבורג, בה ניתן למצוא מבחר גדול של עוגות וקינוחים עתירי קצפת (יש לרשת מספר סניפים במרכז העיר).

אחרי הטיול נסענו לביקור זריז בקניון Galeria – אחד ממרכזי הקניות הגדולים בעיר, בו ניתן למצוא מגוון של רשתות מקומיות ובינלאומיות.

אתר האינטרנט של קניון Galeria

אכלנו ארוחת צהרים זריזה באחד מהסניפים של רשת Marketplace שנמצא בקניון – מסעדה מודרנית ו- “צעירה” בסגנון הגשה עצמית, בה שורה של עמדות שבכל אחת מהן מכינים ומגישים לנגד עיניכם סוג אחר של מאכלים – סלטים, מרקים, גריל, מנות עיקריות, מאפים, וכדו’ (בדומה ל- Movenpick למי שמכיר).

אתר האינטרנט של רשת מסעדות Marketplace

לאחר מכן לקחנו מונית Gett לאחד האתרים המרכזיים של סנט פטרסבורג שנמצא מחוץ לעיר – ארמונה של הצארית יקטרינה הגדולה. יקטרינה, גרמניה במוצאה, הייתה אחת הקיסריות הגדולות והחשובות בהיסטוריה הרוסית, ודמות מרתקת בפני עצמה. הארמון המפורסם, שנקרא על שמה למרות שלא נבנה על ידה, נמצא בעיירה Tsarskoye Selo המרוחקת כ- 25 ק”מ מדרום לסנט פטרסבורג. הוא נבנה באמצע המאה ה- 18 בסגנון הרוקוקו המפואר והמצועצע ושימש כמעון הקיץ של המשפחה הקיסרית. במהלך מלחמת העולם השנייה נכבש האזור על ידי הצבא הגרמני והארמון נהרס כמעט לחלוטין – הוא הועלה באש ורק קירותיו החיצוניים נותרו עומדים. לאחר המלחמה החלה תקופת שיקום ארוכה ויסודית שנמשכה עשרות שנים והסתיימה רק בשנת 2003, בהתבסס על צילומים וציורים של הארמון המקורי. אחת משכיות החמדה הידועות ביותר של הארמון הייתה “חדר הענבר” – חדר מפואר שקירותיו קושטו בלוחות ענבר מרהיבים שגולפו על ידי מיטב האמנים הרוסים והגרמנים בתחילתה של המאה ה- 18. תכולתו של החדר נבזזה על ידי הצבא הנאצי ונשלחה לגרמניה, שם אבדו עקבותיו. ישנן אגדות אורבניות רבות על גורלו של החדר שערכו לא יסולא בפז – יש הטוענים שהוא קבור עד היום באחד מאתרי המטמון הנאציים הסודיים שעקבותיהם נעלמו, בעוד שאחרים חושבים שהוא נהרס כליל באחת מההפצצות של בעלות הברית. בשנות ה- 70 הוחלט על שחזורו של החדר בהתבסס על צילומים של החדר המקורי. עבודת השחזור המדוקדקת והממושכת הסתיימה רק אחרי יותר מ- 20 שנה, בשנת 2003.

הארמון של יקטרינה הוא אחד מאתרי התיירות הפופולריים של סנט פטרסבורג. בעונת הקיץ משתרעים תורים ארוכים לרכישת כרטיסים וכניסה לארמון, שיכולים להימשך שעתיים ואף יותר. ניתן לרכוש כרטיסים מראש דרך אתר האינטרנט של הארמון לפרק זמן של שבועיים קדימה, אך משום מה מוצעת למכירה כמות מזערית של 100 כרטיסים בלבד – שנגמרים דקות ספורות אחרי שהמכירה נפתחת. אם אתם רוצים לרכוש כרטיסים מראש לתאריך מסוים, עליכם להיכנס לאתר האינטרנט בשעה 12 בלילה בדיוק שבועיים לפני כן ולבצע את הרכישה בזריזות לפני שהכרטיסים ייגמרו.

אתר האינטרנט של ארמון יקטרינה

מתחם הארמון גדול ומכיל מספר מבנים, מוזיאונים וגנים, אנחנו בחרנו להתמקד אך ורק במבנה העיקרי של הארמון. הזמנת הכרטיסים מראש הוכיחה את עצמה מכיוון שראינו תור ארוך מאוד בכניסה, אך עם זאת היה עומס רב של מבקרים גם בתוך הארמון עצמו.

הארמון אכן יפה ומרשים מאוד, אולם בהמשך הטיול ביקרנו גם ב- Hermitage ובארמון Peterhof כך שהתחושה הכללית שנוצרה אצלנו הייתה של דמיון רב ובמידה מסוימת אף חזרה וגודש. מכיוון שהביקור בארמון, כולל הנסיעה הלוך ושוב, נמשך כמה שעות, ובשל העומס הרב באתר והעובדה שמדובר בסופו של דבר על ארמון משוחזר, אני חושב שבדיעבד היינו בוחרים לוותר על הביקור בארמון זה ומסתפקים ב- Peterhof – עליו אני חושב שלא כדאי לוותר בשל גניו המרהיבים.

חזרנו לעיר באמצעות Gett (ניתן להגיע לארמון יקטרינה בתחבורה ציבורית, אבל משך הנסיעה ארוך משמעותית) ועברנו במלון למנוחה קלה והתארגנות. משם יצאנו למופע בלט “אגם הברבורים” בתיאטרון Mariinski, שהוזמן מראש כמה חודשים לפני מועד הטיול.

הבלט הרוסי נחשב כיום לטוב ביותר בעולם. להקת הבלט הרוסית המפורסמת ביותר היא הבולשוי במוסקבה, הלהקה המובילה והטובה ביותר בסנט פטרסבורג היא של תיאטרון Mariinski – שמה הרשמי הוא “בלט קירוב” (על שמו של ה- “בוס” המפלגתי המקומי שנרצח בשנת 1934 – משום מה שמה הסובייטי של הלהקה שרד עד היום, גם אחרי נפילתה של ברית המועצות).

בניין התיאטרון הנוכחי נבנה באמצע המאה ה- 19 והוא נחשב ליוקרתי ולמפואר ביותר בסנט פטרסבורג. במהלך השנים התקיימו בו הצגות בכורה של אופרות רבות, והוא משמש כיום להעלאת מופעי בלט, אופרה ותיאטרון שונים.

למרות שאינני מבין או חובב גדול של בלט, המופע היה חוויה מיוחדת במינה – במיוחד בתפאורה המרשימה של התיאטרון המפואר. בתי, שרקדה בלט במשך שנים, הייתה מוקסמת מביצועי הבלרינות והרקדנים, ואישרה שאכן מדובר על הרמה הגבוהה ביותר שהיא ראתה 🙂

האולם היה מלא עד אפס מקום, אם אתם בעניין מומלץ מאוד להזמין כרטיסים מראש כדי לשריין מקומות טובים (המחירים יקרים למדיי).

ההופעה הסתיימה בסביבות השעה עשר וחצי בלילה, ולמרות ששיאה של תופעת הלילות הלבנים הוא רק בחודשים יולי/אוגוסט זכינו לראות שקיעה לילית מרהיבה על רקע בנייניה של העיר.

סיימנו את הערב בארוחה מהירה באחת ממסעדות רשת הסנדוויצ’יות Subway, אותן ניתן למצוא במקומות רבים ברחבי העיר.

יום 3

את היום השלישי פתחנו בביקור במוזיאון ה- Hermitage. זהו אחד מהמוזיאונים לאומנות הגדולים, הוותיקים והחשובים ביותר בעולם – לצד הלובר בפריז והמוזיאון הבריטי בלונדון. הוא משתרע על פני שישה בניינים שונים – המבנה הראשי שלו שוכן בארמון החורף לשעבר של הצארים הרוסים. האוסף העצום של המוזיאון, הכולל מיליוני פריטים שרק חלק קטן מהם מוצג, מקיף תרבויות ותקופות לאורך ההיסטוריה האנושית כולה – מהעת העתיקה ועד לאומנות המודרנית בת ימינו.

אין כמובן שום סיכוי למצות את המוזיאון הענק בביקור אחד, ולכן כדאי להחליט מראש מה מעניין אתכם ולהתמקד בחלקים אלו בלבד. התחלנו את הביקור במבנה הראשי של ארמון החורף, ולמרות שהגענו מיד כשהמוזיאון נפתח בבוקר הוא היה כבר עמוס במבקרים. אנחנו בחרנו להתמקד בענקי הרנסנס ובגדולי האימפרסיוניסטים. אחרי שסיירנו בחדרים המכילים את ציוריהם של האמנים האיטלקים הגדולים וביקרנו בחלק מהאולמות הרשמיים של הארמון, בהם חדר הכס, אולם הגיבורים של 1812 והקתדרלה הבארוקית המרהיבה, יצאנו מהמבנה הראשי, חצינו את כיכר הארמון ועברנו לבניין המטה הכללי לשעבר בו מוצג אוסף האמנות האימפרסיוניסטית של המוזיאון. כאן היו הרבה פחות מבקרים, והסיור בין ציוריהם של פיקאסו, מונה, רנואר ורבים אחרים, היה יותר נעים ונינוח.

מומלץ להזמין גם כאן כרטיסים מראש דרך אתר המוזיאון ולחסוך את העמידה בתורים (למרות שכשאנחנו ביקרנו בבוקר, מיד עם פתיחתו של המוזיאון בשעה 10:30, לא היה תור גדול לרכישת כרטיסים). ניתן לרכוש כרטיס ליום אחד או ליומיים, שימו לב שהכניסה לבעלי כרטיסים שהוזמנו מראש דרך האינטרנט מתבצעת דרך שער נפרד.

אתר האינטרנט של מוזיאון ה- Hermitage

אחרי הביקור במוזיאון אכלנו ארוחת צהרים במסעדה נוספת של רשת Marketplace בשדרות נבסקי וקינחנו, איך לא, בבית הקפה Sever.

היעד הבא שלנו היה ארמון Peterhof – המקבילה הרוסית לארמון וורסאי בצרפת. אין המדובר בארמון אחד בלבד אלא במתחם קיסרי שלם, בו ניתן למצוא מספר רב של מבנים שונים וכמו כן גנים מטופחים ורחבי ידיים – אשר הקנו לארמון את פרסומו הרב. בניית המתחם החלה בתחילתה של המאה ה- 18 על יד הצאר פיוטר הגדול, אביה של רוסיה המודרנית ומייסדה של סנט פטרסבורג. הארמון הגדול והמפואר הנוכחי נבנה באמצע המאה ה- 18 בסגנון הבארוק בהנחייתה של הצארית יליזבטה, במקומו של ארמון קטן יותר שהיה במקום קודם לכן ועל פי המודל של ארמון וורסאי.

יש כמה אפשרויות להגיע לארמון Peterhof, המרוחק כ- 30 ק”מ מסנט פטרסבורג. הדרך המומלצת ביותר לדעתי היא לשוט מסנט פטרסבורג אל הארמון ברחפת ולחזור לעיר במונית Gett (אפשר גם בתחבורה ציבורית, אך גם במקרה זה הנסיעה תימשך זמן רב יותר). הרחפת יוצאת מרציף האדמירליות שנמצא על גדת נהר ה- Neva, ממש בצמוד לארמון החורף. יש כמה חברות שמפעילות רחפות אל Peterhof וחזרה, אנחנו שטנו עם חברת Astra Marine שמוציאה גם סיורי שיט נוספים בתעלות העיר. הזמנתי כרטיסים לשיט מראש, אולם בדיעבד לא היה בכך צורך משום שהיה הרבה מקום פנוי.

אתר האינטרנט של Astra Marine

גני Peterhof מתחלקים לשניים – הגנים העליונים אליהם הכניסה בחינם, והגנים התחתונים אליהם יש לרכוש כרטיס – בנוסף לכרטיס שיש לרכוש לביקור בארמון עצמו. אפשר לרכוש כרטיסים מראש באתר האינטרנט של Peterhof, אבל כרטיסים לארמון עצמו אפשר להזמין דרך האינטרנט רק לשעה 18:00 (במהלך היום בעונת הקיץ אפשר לקנות כרטיסים לשעה מוקדמת יותר רק בקופות של האתר עצמו) – זו הסיבה שבגללה תכננתי את הביקור באתר לחלקו השני של היום.

אתר האינטרנט של Peterhof

אני רכשתי כאמור את הכרטיסים מראש למרות שבדיעבד לא היה עומס, אבל זה עניין של עיתוי ועונה.

הרחפת יצאה מסנט פטרסבורג בשעה 15:30 והגיעה אחרי שיט יפה של כ- 30 דקות במפרץ פינלנד אל הרציף ב- Peterhof, ממנו נכנסנו לגנים התחתונים. שוטטנו כשעתיים בגנים היפים בין מזרקות המים המפוארות, ולאחר מכן נכנסו לביקור בארמון עצמו – שהיה יפה מאוד אבל דומה כאמור לארמונות הקודמים בהם ביקרנו.

לאחר סיום הביקור בארמון חזרנו לעיר באמצעות מונית של Gett. אנחנו חובבים של אוכל הודי, ולכן סיימנו את הערב בארוחת מצוינת במסעדה הודית בשם Tandoor ששוכנת ממש בצמוד למלון שלנו.

אתר האינטרנט של מסעדת Tandoor

אחת מהאטרקציות המוכרות של סנט פטרסבורג היא צפייה ב- “גשרים המתרוממים” – סדרה של גשרים על נהר ה- Neva שנפתחים החל מסביבות השעה 1:00 בלילה כדי לאפשר מעבר של ספינות גדולות מהים אל הנהר ולהיפך. ישנן כמה חברות שעורכות שיט לילי לצפייה בגשרים (אחת מהן היא Astra Marine), במקור עוד תכננו לצאת לשיט כזה אבל היינו עייפים מדיי ולכן החלטנו לוותר.

יום 4

לסנט פטרסבורג שמור מקום של כבוד בתולדות המהפכה הקומוניסטית שטלטלה את רוסיה, ואת העולם כולו, בתחילתה של המאה ה- 20. בשנת 1905 פרצה בה המהפכה הרוסית הראשונה שדוכאה על ידי הצאר ניקולאי השני, ששיאה היה “יום ראשון השחור” בחודש ינואר – הטבח הידוע שערכו חיילי הצבא בקהל עצום של מפגינים שהתאספו בכיכר הארמון. בפברואר 1917, בעיצומה של מלחמת העולם הראשונה, פרצה מהפכה נוספת שבעקבותיה נאלץ הצאר לוותר על כסאו וכוננה ממשלה סוציאליסטית ששלטה תקופה קצרה בלבד. בחודש אוקטובר התחוללה המהפכה הבולשביקית שהעלתה לשלטון את לנין וחבריו והחלה את תקופה השלטון הסובייטי – שנמשכה עד להתפרקותה הסופית של ברית המועצות בדצמבר 1991.

במהלך מהפכת אוקטובר, שהייתה ללא ספק אחד מהאירועים המשמעותיים והמשפיעים ביותר בהיסטוריה, שימש המבנה של מכון Smolny כמטה המרכזי של הבולשביקים, ממנו נוהלו האירועים הדרמטיים שהובילו להשתלטות הבולשביקים על סנט פטרסבורג. מכון Smolny נבנה בתחילתה של המאה ה- 19 ושימש כבית ספר ופנימייה לבנות האצולה הרוסית. לאחר עליית הקומוניסטים שימש המבנה, שכיכב בתעמולה הסובייטית ובסרטים, כרזות וספרים רבים שהנציחו את המהפכה, כמטה המפלגה הקומוניסטית של לנינגרד. במקום התרחש אירוע מפורסם נוסף – הרצח המסתורי של מנהיג המפלגה הפופולרי סרגיי קירוב בשנת 1934, ששימש כאמתלה בידי סטלין לפתיחת הגל האיום של הטיהורים הגדולים בין השנים 1936-1938 – במהלכם נמחקה ה- “גוורדיה הוותיקה” של המפלגה ונרצחו עשרות אלפי קומוניסטים נאמנים וסתם רוסים – בהם רבים ממנהיגיה הידועים של המהפכה. כיום משמש המבנה כמקום מושבו של מושל סנט פטרסבורג – תוארו של ראש העיר, ואפילו ולדימיר פוטין עבד בו במשך כמה שנים בתחילת שנות ה- 90 לפני שעלה לגדולה.

בתור חובב של היסטוריה סובייטית (כל אחד והסטיות שלו…), היה לי ברור שטיול בסנט פטרסבורג לא יהיה שלם בלי ביקור ב- Smolny ובמוזיאון הקטן המוקדש ללנין שנמצא בו – כמה מהחדרים המקוריים מהם ניווטו לנין, טרוצקי והמנהיגים הבולשביקים האחרים את מהלך המהפכה נשתמרו בדיוק כפי שהיו, מבלי שאף אחד מעז לגעת או לשנות בהם דבר. באולם הגדול של Smolny אף הוכרזה הממשלה הבולשביקית הראשונה בראשותו של לנין. בחזית המבנה עומד אגב עד היום פסל של לנין שהוקם אחרי מותו בשנת 1927 – אחד מהפסלים הקומוניסטים הבודדים שלא הוסרו אחרי נפילתה של ברית המועצות.

לפני הטיול התכתבתי עם המוזיאון והתברר לי שאפשר להגיע אליו במסגרת סיור מודרך בלבד שמועבר ברוסית על ידי אחת מעובדות המקום, ולכן אם אינני דובר את השפה עליי להביא גם מתורגמן. בשל כך, יצרתי קשר עם ודים פאלקו – ישראלי לשעבר ממוצא רוסי, יליד העיר, שחי שנים רבות בארץ וחזר לרוסיה. ודים משמש כמדריך לתיירים ישראלים שמגיעים לסנט פטרסבורג. אנחנו ביקרנו איתו רק במכון Smolny, אבל אפשר לטייל איתו גם באתרים ובמסלולים אחרים בעיר ובסביבתה.

מכיוון שמכון Smolny משמש גם כיום כמבנה ממשלתי רשמי, היה צריך לתאם את הביקור מראש – כולל העברת מספרי הדרכונים שלנו. ודים, שסייע לי גם בארגון הביקור מול המוזיאון, אסף אותנו בבוקר מהמלון, לקח אותנו למכון וליווה אותנו במהלך הביקור תוך שהוא מתרגם את דברי המדריכה ומוסיף סיפורים ואנקדוטות משלו. עם סיום הביקור חזרנו איתו למרכז העיר.

הביקור היה מרתק מבחינתי (בתי “נהנתה” אמנם פחות, אבל נאלצה להיגרר אחריי…), אך אין ספק שזה יעד אזוטרי למדיי והוא מתאים רק למי שבאמת מתעניין בהיסטוריה סובייטית. ודים התגלה כמדריך מצוין, בעל ידע רחב וסיפורים מרתקים, ואם אתם מחפשים מדריך דובר עברית שילווה אתכם בעיר אני ממליץ עליו בחום.

אתר האינטרנט של Smolny Museum

דף הפייסבוק של ודים

לאחר הביקור ב- Smolny שהסתיים בשעה 13:30 חזרנו כאמור למרכז העיר והמשכנו לביקור במוזיאון Faberge. לפני הכניסה למוזיאון אכלנו ארוחת צהרים מצוינת במסעדה גרוזינית סמוכה בשם Aragvi – מומלץ שלא להזמין הרבה מדיי (כמונו…) מכיוון שהמנות גדולות מאוד.

הצורף והתכשיטן הרוסי Peter Carl Faberge, שהפך לתכשיטן הרשמי של בית המלוכה הרוסי בסופה של המאה ה- 19, זכה לתהילת עולם בזכות “ביצי פברז’ה” שייצר למשפחה הקיסרית. זוהי סדרה של כמה עשרות תכשיטים מופלאים בצורת ביצה, כל אחת ייחודית ושונה, שיוצרו במשך חודשים ארוכים במלאכת מחשבת עדינה עבור הצאר ובני משפחתו ממתכות יקרות, יהלומים ואבנים יקרות אחרות. הביצים היו כה מיוחדות ומפורסמות, עד שהמושג “ביצת פברז’ה” הפך באופן כללי לשם נרדף לתכשיטים יוצאי דופן, עושר וחיי מותרות.

בתחילת המאה ה- 20 התרחב בית המלאכה של Faberge והפך לחברת התכשיטנות הגדולה והמובילה בעולם, שייצרה מגוון רחב של תכשיטים, כלים וחפצים יקרים אחרים לבתי המלוכה והאצולה של אירופה.

מוזיאון Faberge מכיל אוסף של 9 ביצים, ובנוסף אליהן תכשיטים וכלים יקרים אחרים שיוצרו על ידי מפעל Faberge לאורך השנים – עד שהולאם בשנת 1918 עם המהפכה הקומוניסטית.

אתר האינטרנט של מוזיאון Faberge

אחר הביקור במוזיאון חזרנו שוב לקניון Galeria, להשלמת שופינג (בכל זאת, הייתי צריך לשלם מחיר על הביקור בבוקר במכון Smolny…) וקניית מתנות.

מהקניון לקחנו מונית Gett לכנסיית “הגואל שעל הדם”, המוכרת גם בשם כנסיית “הדם השפוך” – אחד מסמליה של סנט פטרסבורג. הכנסייה נבנתה במקום שבו נרצח הצאר אלכסנדר השני בשנת 1881, והושלמה רק בתחילתה של המאה ה- 20.

המשכנו לשוטט מעט באור בין הערביים היפה במרכזה של העיר, וחזרנו למלון לפנות ערב. אני עוד יצאתי לסיור אחרון לאורך גדת נהר ה- Neva. צעדתי ל- “פרש הנחושת”, פסלו של הצאר פיוטר הגדול שהפך גם הוא לאחד מסמליה המוכרים של סנט פטרסבורג (אגב – האמונה העממית גורסת שכל עוד שהפסל עומד על תילו, העיר לא תיפול בידי צבא זר).

לאחר מכן צפיתי בשקיעה היפה מעל הנהר.

סיימתי בסיבוב פרידה אחרון מכיכר הארמון.

יום 5

הטיסה שלנו חזרה לארץ המריאה משדה התעופה של סנט פטרסבורג בשעה 8 בבוקר, כך שקמנו בשעה מוקדמת, עזבנו את המלון ויצאנו לשדה – הפעם באמצעות מונית שהזמנו דרך המלון.

היו אתרים רבים נוספים ברשימה אליהם לא הספקנו בסופו של דבר להגיע, כגון אי הארנבים ומצודת פיוטר ופאבל, מוזיאון הספינה הצפה Aurora (משחתת מפורסמת שהשתתפה גם היא במהפכה), תצפית מגג קתדרלת איסק הקדוש, שווקי אוכל – כגון Kuznechny Market, ועוד – אבל העדפנו לטייל בנינוחות ובקצב רגוע ולא להתרוצץ מאתר לאתר. פרט לכך, צריך להשאיר משהו גם לביקור הבא…

טיסות ומלון

נכון למועד הטיול שלנו, יש טיסה ישירה אחת מישראל לסנט פטרסבורג עם חברת Aeroflot. אני הזמנתי כרטיסים ישירות דרך אתר החברה כמה חודשים לפני מועד הטיול, המחיר היה כ- 390$ לכרטיס כולל בחירת מושב ומזוודה לכל נוסע. הטיסה נמשכת כ- 5 שעות, המטוס היה מעט צפוף ובסיסי אבל בסך הכל סביר.

אתר האינטרנט של חברת Aeroflot

יש כמובן מגוון רחב מאוד של מלונות ואפשרויות לינה אחרות בסנט פטרסבורג, בטווחי מחיר משתנים. הפרמטר החשוב ביותר לדעתי בעת טיול עירוני הוא המיקום, ולכן בחרתי במלון שנמצא במרכז העיר ממש – למרות שעלותו הייתה גבוהה יותר מאשר אלטרנטיבות אחרות. אחרי שבחנתי כמה אפשרויות הזמנתי דרך אתר Booking.com חדר זוגי עם שתי מיטות נפרדות (Twin Room) במלון Petr. המלון ממוקם בליבה של העיר – בסמוך לכיכר הארמון ולשדרות נבסקי, והוא זוכה לדירוגים גבוהים באתרים השונים כגון TripAdvisor. חדר לשניים עלה כ- 175$ ללילה, כולל ארוחת בוקר. המלון אכן היה ברמה גבוהה – החדר היה מרווח, נוח, מצויד היטב ונקי, ארוחת הבוקר הייתה טובה ועל הגג שוכנת מסעדה ממנה נשקפים נופים נהדרים של מרכז העיר – מומלץ לעלות לתצפית גם אם אינכם מתכוונים לאכול במסעדה.

אתר האינטרנט של מלון Petr

מזג האוויר

אנחנו טיילנו כאמור בסוף חודש מאי. מזג האוויר היה באופן כללי טוב ונוח. היום השלישי לטיול היה נהדר – השמש זרחה והשמיים היו תכולים ונקיים. היום השני והרביעי היו סגריריים יותר ואף ירד מעט גשם לפרקים, כך שכדאי להצטייד במטריות. הטמפרטורות במהלך היום היו נוחות מאוד ונעו סביב 15-20 מעלות. בשעות הערב היה מעט קריר כך שכדאי להצטייד בבגדים ארוכים ובמעילים קלים – אבל אין צורך בבגדי חורף של ממש.

המלצות וטיפים נוספים

– אין בעיה להשתמש בכרטיסי אשראי כמעט בכל מקום, כולל המוזיאונים והאתרים, אבל כדאי להצטייד גם ברובלים כדי שיהיה אפשר לשלם במזומן במידת הצורך. אפשר להמיר כסף בבנקים ובמשרדי חלפנים רבים הפזורים במרכז העיר. שימו לב שלא כדאי להמיר כסף מיד עם הנחיתה בשדה התעופה בעמדת ההמרה שנמצאת באולם שבו אוספים את המזוודות – השער שם נמוך באופן משמעותי ממה שניתן לקבל במקומות אחרים.

– אפשר לרכוש סים מקומי לטלפון סלולרי, במנוי הסלולרי שלנו יש תוכנית שמאפשרת גלישה בחו”ל כך שלא היה לנו צורך בכך. גישה ל- Wifi בחינם זמינה במלונות, במסעדות ובאתרים שונים ברחבי העיר.

– במקור התכוונתי להשתמש בתחבורה הציבורית וברשת הרכבת התחתית של העיר, אולם בסופו של דבר התניידנו כאמור בעיקר באמצעות אפליקציית Gett – המחירים זולים יחסית והנוחות מירבית. נסיעה ממוצעת בתוך העיר עולה כ- 30 ₪ בלבד, והנסיעה לאתרים מחוץ לעיר סביב 60-70 ₪. עם זאת, צריך לקחת בחשבון שבשעות השיא הכבישים בתוך העיר עמוסים ופקוקים. שימו לב שברוסיה אין Uber, אבל במקביל ל- Gett אפשר גם להשתמש ב- Yango (אנחנו לא ניסינו).

– עשיתי שימוש רב ב- Google Maps כדי לנווט, כדאי להוריד את מפת העיר מראש ב- Offline Mode כדי לחסוך בגלישה.

– אני ממליץ לראות כמה סרטים רלוונטיים לפני הטיול כדי “להיכנס לאווירה” – למשל “Reds” (“אדומים”) בכיכובם של וורן בייטי ודיאן קיטון שמתאר את סיפורם של העיתונאים האמריקאים הקומוניסטים ג’ון ריד ולואיז בריאנט שהיו עדים ממקור ראשון למהפכה הבולשביקית (ג’ון ריד אגב הוא האמריקאי היחידי שזכה לכבוד הסובייטי האולטימטיבי ונקבר בחומת הקרמלין במוסקבה, יחד עם מנהיגי המהפכה והמדינה האחרים), או “מלחמה ושלום” ו- “אנה קרנינה” שמתארים היטב את החיים ברוסיה הצארית של המאה ה- 19. אפשר כמובן גם לקרוא כמה מספריהם של הסופרים הרוסים הדגולים כדוסטוייבסקי, טולסטוי, ואחרים. מי שמתעניין בתולדותיה של רוסיה במאה ה- 20 יכול לקרוא את הביוגרפיות של לנין, טרוצקי וסטלין (במיוחד ספריו של ההיסטוריון הבריטי Simon Sebag Montefiore), את הספרים הרבים העוסקים במלחמת העולם השנייה (למשל “המלחמה של איוואן – הצבא האדום 1939-1945” מאת Catherine Merridale) או את הספר המרתק “אנשי העבר – ימיה האחרונים של האצולה הרוסית” מאת Douglas Smith.

בסיכומו של דבר – היה לנו טיול נהדר. סנט פטרסבורג התגלתה אמנם כעיר מעט “כבדה” וקלאסית, אבל מאוד יפה, מרשימה ומלאה באתרים מרתקים, ובהחלט השאירה לנו טעם של עוד.

אם אתם מתכננים טיול דומה ויש לכם שאלות, אתם מוזמנים לפנות אליי בכתובת האימייל maaqsa@hotmail.com.