טיול משפחתי באזור נאפולי

User: amirs, Last Modified: February 25, 2024

היעד המקובל והנפוץ לטיולים משפחתיים עם ילדים באיטליה הוא בדרך כלל צפונה של המדינה – אזור גארדה, האגמים, הדולומיטים, וכדו’. לאחר שביקרנו בצפון בטיול קודם החלטנו לטייל הפעם דווקא בחלקה הדרומי של ארץ המגף. בפסח 2013 ערכנו טיול של תשעה ימים עם שלושת ילדינו, בני 11, 8 וחצי שנה, באזור נאפולי וחוף אמאלפי, וקינחנו בביקור קצר בטיבולי וברומא.

מחפשים חוויית טיול חדשה ושונה או מתנה יוצאת דופן ?

טיולי קונספט הם דרך ייחודית לטייל במקומות מוכרים וחדשים כאחד סביב נושא מסוים.

מה מעניין אתכם ? הארי פוטר ? הביטלס ? נפוליאון ? האימפריה הרומית ? הפלישה לנורמנדי ?

יש נושא אחר שאתם רוצים לטייל בעקבותיו ?

לחצו כאן לתכנון טיול מיוחד בהתאמה אישית

מסלול

כדי להימנע ממעברים תכופים מדיי בין מלונות (בכל זאת טיול עם תינוקת…) התמקמנו בחלקו הראשון של הטיול בסורנטו, ממנה יצאנו לסיורי יום שונים באזור. בחרנו בסורנטו מכיוון שהיא עצמה עיירת תיירות מרכזית יחסית באזור אשר ממוקמת בצורה נוחה בין האתרים השונים שבהם תכננו לבקר. בחלק השני של הטיול שהינו ברומא.

יום 1 – טיסה לאיטליה

טסנו מישראל לרומא (נחתנו בצהרים), לקחנו את הרכב השכור שהזמנו מראש ויצאנו דרומה לכיוון סורנטו דרך האוטוסטרדה. הנסיעה נמשכה כ- 5 שעות כולל עצירה בדרך לארוחת צהרים מהירה – המקדונלדס הראשון והאחרון באיטליה J לאחר שהתמקמנו במלון יצאנו לפיצריה שכונתית מצוינת לחגוג את ליל הסדר. למרות המיקום החריג שלא תאם ממש את רוח החג, יש להודות, אפילו קראנו קצת בהגדה…

יום 2 – ביקור באי קאפרי

אל קאפרי ניתן לשוט מהנמל הקטן של סורנטו. הייתי בטוח משום מה שהמעבורות אל האי יוצאות ברציפות ובתכיפות גבוהה, אבל מסתבר שהן שטות בשעות מסוימות בלבד בהתאם לעונה ולכן כדאי לברר, לתכנן בהתאם ואף להזמין כרטיסים מראש. השיט עצמו קצר יחסית ונמשך כחצי שעה בלבד, אולם משום שמזג האוויר היה סגרירי הוא היה מעט קופצני. התברר לצערנו שהשיט למערה הכחולה המפורסמת לא מתקיים באותו יום בשל הרוחות והגלים הגבוהים. ישנם מסלולי שיט נוספים סביב האי אבל החלטנו לוותר ועלינו עם הרכבל לעיירה קאפרי, ממנה המשכנו במונית לעיירה אנה-קאפרי (הנסיעה באוטובוסים הצרים והקטנים של האי עם עגלת תינוק מסורבלת מעט ולא נוחה). באנה-קאפרי עלינו במפוצל, ללא התינוקת, ברכבל למונטה סולארו. בשל מזג האוויר הפסגה עצמה הייתה שרויה בערפל, אולם למרות שלא יכולנו לצפות בנוף הילדים נהנו מאוד מחווית הנסיעה בתוך ענן. חזרנו לקאפרי ולאחר ארוחת צהרים קלה טיילנו ברחבי העיירה היפה וביקרנו בגני אוגוסטוס, מהם נשקף נוף מרהיב של חופי האי המפורצים.

הנוף מגני אוגוסטוס בקאפרי

לאחר שחזרנו במעבורת לסורנטו עוד הספקנו לצפות בערב בחגיגות “השבוע הקדוש” של הפסחא שהתקיימו בסמוך למלון. התושבים המקומיים הציגו שחזור של משפטו של ישו בפני פונטיוס פילטוס (כולל תלבושות של חיילים רומאים) וערכו תהלוכה ברחוב עם לפידים וצלבים.

חגיגות השבוע הקדוש בסורנטו

יום 3 – טיפוס ללוע של הר ווזוב וביקור בפומפיי

הר הגעש המפורסם שהחריב לפני כאלפיים שנה את פומפיי והאזור בהתפרצותו הידועה מיתמר מעל מפרץ נאפולי ושולט בדומיננטיות על קו הרקיע כולו. הגענו למגרש החנייה שנמצא בסמוך ללוע ההר לאחר נסיעה בדרך הצרה והמתפתלת המובילה אל הפסגה. הטיפוס ללוע עצמו נמשך אמנם רק כחצי שעה, אבל הוא תלול יחסית ולא קל. למרבה הצער גם כאן הפסגה הייתה מכוסה בערפל ולכן לא יכולנו לראות ממש את הלוע – הפספוס השני (והאחרון…) שלנו בטיול בשל מזג האוויר. מכאן המשכנו לפומפיי.

ווילת המיסטריות בפומפיי

שוטטנו ברחבי העיר כ- 4 שעות תוך שאנו מבקרים בכל אתריה המרכזיים – הפורום, בתי המרחץ, הרחובות, הוילות המרשימות, האמפיתיאטרון, מתחם התיאטראות, וילת המיסטריות ואפילו בית הבושת העירוני שבו השתמרו ציורים גסים על הקירות… אין ממש צורך להכביר מילים על פומפיי, אבל גם אם אינכם שוחרי היסטוריה וארכיאולוגיה אל תוותרו בשום אופן על הביקור בה אם אתם באזור.

ווילה בפומפיי

בדרכנו חזרה למלון עוד עצרנו בסורנטו לארוחת ערב – אחת מהפעמים היחידות באיטליה שבהן “נפלנו” על מסעדה סתמית ולא טעימה (לצערי אינני זוכר את שמה כדי להזהיר אחרים…).

יום 4 – ביקור בנאפולי

הדעות על נאפולי חלוקות ורבים מעדיפים לוותר לגמרי על הביקור בעיר המורכבת בשל מצבה המוזנח יחסית והרגשת חוסר הביטחון שניתן לעיתים לחוש בה. לעומתם טוענים אוהביה שהיא אחת מהערים האותנטיות והמיוחדות ביותר באיטליה. אין ספק שהיא אינה דומה לערים ולעיירות ה- “מצוחצחות” של צפון המדינה, אנו התרשמנו בביקורנו הקצר שהיא אכן מייצגת היטב את ה- “דרום” במובן הסוציולוגי/תרבותי, והיא אף הזכירה לנו במידה מסוימת את המזרח-תיכוניות שאנו מכירים מצוין. הכניסה לעיר והתנועה בה עם רכב מסובכים יחסית, ובנוסף לכך לא פשוט למצוא מקום חנייה בסמוך למרכזה. למרות כל זאת החלטנו שלא לוותר על הביקור בה, ובדיעבד אנו שמחים על כך מאוד. המטרה המרכזית שלנו הייתה להגיע למוזיאון הארכיאולוגי שמציג את שלל הממצאים שנמצאו בפומפיי ובעיירות האחרות שנחרבו בהתפרצותו של הווזוב כהרקולאנאום. המוצגים במוזיאון אכן מרהיבים ומשלימים את הביקור בפומפיי עצמה, במיוחד מרשימים צבעיהם הבוהקים של עשרות הציורים והפרסקאות המדהימים שנשתמרו היטב כשהם קבורים מתחת לאפר ולאדמה במשך אלפיים שנה.

במוזיאון הארכיאולוגי בנאפולי

לאחר הביקור במוזיאון יצאנו אל מרכזה העתיק של נאפולי ושוטטנו לאורכם של רחובות Via Dei Tribunali וספקנאפולי הססגוניים והמיוחדים. קנינו מזכרות שונות ואכלנו במסעדה מעולה, אולי הטובה ביותר בטיול כולו, בשםTrattoria Campagnola שעליה קיבלנו המלצה במוזיאון הארכיאולוגי – נאפולי ידועה כמולדת הפיצה ובכלל כמרכז קולינרי משובח.

רחובות נאפולי

ישנם כמובן עוד המוני כנסיות, מוזיאונים, ארמונות, מבצרים ואתרים אחרים שבהם לא הספקנו לבקר, אך למרות זאת הצלחנו לחוש מעט את האווירה המיוחדת של העיר ולהתרשם מהניגוד בין עברה המפואר ובין העוני וההזנחה שבהם היא שרויה כיום.

יום 5 – קו החוף של אמאלפי

היום הוקדש לנסיעה לאורכה של הדרך האמאלפיאנית, אחד מכבישי הנוף המפורסמים והידועים ביותר באיטליה ובאירופה בכלל, ומוקד המשיכה המרכזי של האזור. מזג האוויר היה נהדר והראות הייתה מצוינת, קו החוף המרהיב והצוקים התלולים שעליהם מטפסות העיירות הססגוניות היו יפים כמו בתמונות.

הדרך האמאלפיאנית

יצאנו מסורנטו ונסענו לאורכו של כביש 163, עברנו דרך העיירה פוזיטאנו, ביקרנו במערת האיזמרגד (פיצוי על המערה הכחולה של קאפרי…) ועצרנו באמאלפי עצמה. טיילנו בעיירה היפה, אני ביקרתי בדואמו המרשים ובמוזיאון הקטן הצמוד אליו, אכלנו ארוחת צהרים טובה באחת המסעדות שבכיכר המרכזית וקנינו מעט מתנות ומזכרות, כולל ליקר לימונצ’לו כמובן. מאמאלפי טיפסנו עם הכביש הצר לראוולו בה עצרנו לכמה דקות בלבד, ומשם חזרנו לסורנטו בכביש הפנימי שמספק תצפית מרהיבה אל הר ווזוב ומפרץ נאפולי כולו שפרוש לרגליו.

יום 6 – ארמון קזרטה ונסיעה לרומא

עזבנו בצער רב את סורנטו ויצאנו צפונה לכיוון רומא. בדרך עצרנו בארמון קזרטה שנבנה במאה ה- 18 ושימש כמקום משכנם של מלכי נאפולי מבית בורבון. ביקרנו באולמות ובחדרים המפוארים של הארמון הענק ושכרנו כרכרה וסוס לטיול של חצי שעה בגנים – הרגשנו קצת כמו דוכסים-לרגע ושמחתם של הילדים שישבו ליד העגלון הייתה רבה.

ארמון קזרטה

הביקור בקזרטה היה מהנה אבל הארמון אינו משתווה לוורסאי למשל ואין בו משהו יוצא דופן ביחס לטירות ולארמונות רבים אחרים שפרוסים בכל רחבי אירופה, כך שאם אתם לחוצים בזמן לא מדובר לדעתנו באתר “חובה”. המשכנו בנסיעה לרומא ולאחר שהגענו למלון עוד יצאנו לשיטוט במרכזה של עיר הנצח. ביקרנו בפונטנה די טרווי ובמדרגות הספרדיות ואכלנו ארוחת ערב מצוינת נוספת.

יום 7 – טיבולי

בבוקר נסענו לטיבולי שמרוחקת כ- 45 דקות נסיעה מרומא וביקרנו ב- Vila d’Este המפורסמת, המוכרת גם בשם “גני טיבולי”. בווילה עצמה, שנבנתה במאה ה- 16 לשימושו של הקרדינל המקומי, השתמרו ציורי קיר מרשימים, אבל היא ידועה במיוחד בזכות גניה המרהיבים שבהם פזורים עשרות בריכות, מפלים ומזרקות.

גני טיבולי

לאחר מכן המשכנו לווילה אדריאנה, המתחם המפואר שבו התגורר הקיסר הרומי אדריאנוס וממנה ניהל את האימפריה רחבת הידיים בשנותיו האחרונות. באתר עצמו רק אני ביקרתי (שאר בני המשפחה אכלו ארוחת צהריים, שהייתה לטענתם משובחת מאוד, במסעדת המלון שנמצא בסמוך לכניסה). אם אתם אוהבי היסטוריה רומית וארכיאולוגיה אל תוותרו על הביקור באתר המרשים, במיוחד בשרידי הארמון הקיסרי ובסרפאום (בריכת הפסלים).

ווילה אדריאנה

בערב יצאנו שוב לשוטט ברומא, הפעם באזור הפנתיאון ופיאצה נבונה, ולא ויתרנו כמובן על ההזדמנות לאכול ארוחה איטלקית נוספת 🙂

הפנתיאון

יום 8 – רומא

היום האחרון בטיול הוקדש כולו לרומא. התחלנו באזור כיכר וונציה, ומכיוון שהיה יום חג האזור כולו היה סגור לתנועת כלי רכב ושימש כמדרחוב גדול ורחב ידיים שהיה מלא במקומיים ובתיירים כאחד. ביקרנו בקולוסיאום ולאחר מכן התפצלנו, החצי הנשי של המשפחה פנה לעשות שופינג בחנויות של ויה דל קורסו בעוד שהחצי הגברי טייל בפורום הרומאי שבו שכן ליבה של העיר ולאחר מכן של האימפריה כולה בעת העתיקה.

הקולוסיאום

חזרנו למלון לנוח ולמרות שבערב החל לרדת גשם קל לא ויתרנו ויצאנו לשיטוט קצר ברובע טרסטוורה. נפרדנו מרומא, איך לא, בארוחה איטלקית משובחת אחרונה לטיול.

יום 9 – חזרה לארץ

נסענו בבוקר לשדה התעופה, החזרנו את הרכב ויצאנו בטיסה חזרה לארץ.

כמה תובנות כלליות לגבי טיול עם ילדים באזור מפרץ נאפולי

בזכות יופיים של קו החוף האמלפיאני והעיירות הקסומות שלאורכו הוא ידוע בתור יעד קלאסי לטיול רומנטי בזוג, אבל כפי שציינתי לא בהכרח כיעד מובהק לטיול משפחתי עם ילדים קטנים. בדרך כלל בטיול מסוג זה חובה לשכור רכב, אולם מכיוון שהכבישים באזור צרים ומפותלים התנועה מתנהלת באיטיות ובמקרים רבים נתקלנו בפקקים – וזאת למרות שלא טיילנו בעונת הקיץ. אם אתם מתכוונים להתמקם כמונו בסורנטו או באחת מהעיירות האחרות בסביבה קחו זאת בחשבון, לעיתים היציאה צפונה לכיוון נאפולי וחלק מהיעדים האחרים יכולה להימשך כשעה בפני עצמה. כמו כן חלק גדול מהאתרים כגון קאפרי, פומפיי, גני טיבולי, וכדו’ אינם מתאימים לטיול עם עגלה, ולכן קחו זאת בחשבון אם אתם מטיילים עם ילדים קטנים ובמיוחד עם תינוקות – אנחנו השתמשנו רבות במנשא. עם זאת, ולמרות הקשיים ה- “מנהלתיים”, הטיול היה נהדר ואם אתם אוהבים את איטליה וביקרתם כבר באזורים אחרים שלה אנחנו בהחלט ממליצים גם על אזור זה כעל יעד לטיול משפחתי מהנה.

מזג האוויר

הטיול שלנו התקיים בסוף מרץ/תחילת אפריל, באופן כללי מזג האוויר היה טוב ונוח. במהלך היום הטמפרטורה נעה סביב 15 מעלות, בערבים היה מעט יותר קר אך לא מדיי. מידי פעם ירד גשם קל אבל לא כזה שהפריע או מנע מאיתנו לטייל.

היו לנו כאמור שני “פספוסים” בשל מזג האוויר, השייט למערה הכחולה בקאפרי והטיפוס ללוע של הר ווזוב. אם חשוב לכם במיוחד לבקר במערה הכחולה ויש לכם אפשרות לשנות את סדר הימים בטיול כדאי לוודא שאתם מגיעים לאי ביום שבו מזג האוויר טוב, ניתן גם להתקשר בבוקר למשרד התיירות בקאפרי ולברר האם השיט מתקיים באותו יום (בדיעבד זה מה שהיינו צריכים לעשות).

מקומות לינה

בחלקו הראשון של הטיול בחרנו כאמור לישון בסורנטו. לאחר שבדקנו מלונות שונים בעיירה עצמה ובסביבותיה מצאנו חבילה מצוינת במלון הילטון בעלות של כ- 150 יורו ללילה כולל ארוחת בוקר, חניית הרכב במגרש המסודר של המלון עלתה 15 יורו נוספים ליום. קיבלנו יחידה משפחתית מרווחת שכללה שני חדרים גדולים ויפים ושני חדרי אמבטיה ושירותים. המלון שוכן בחלקה העליון של סורנטו והוא מודרני, מפואר ומעוצב להפליא, הלובי, המסעדה וחלק מהחדרים צופים לנוף המרהיב של הר ווזוב ומפרץ נאפולי המשתרע מתחתיו מאופק לאופק.

מפרץ נאפולי מהילטון סורנטו

הבריכה החיצונית של המלון הייתה אמנם סגורה עדיין (היא נפתחת רק בעונת הקיץ), אבל הבריכה הפנימית המעוצבת פעילה לאורך כל השנה. החיסרון הקטן היחידי הוא שהמלון אינו ממוקם ממש בתוך העיירה, אבל המרכז הקטן מרוחק ממנו כ- 10 דקות הליכה בלבד ובכל מקרה לא בילינו זמן רב מדיי בסורנטו עצמה.

ברומא חיפשנו מלון שיש לו יחידה משפחתית ושנמצא במרחק סביר מהמרכז (העדפנו לא לישון בלב העיר ממש כדי להימנע מבעיות של נהיגה, תנועה וחנייה). ישנו ב- Relais 6, מלון בוטיק מעוצב שנמצא מצפון-מזרח למרכזה של רומא במרחק של נסיעה קצרה באוטובוס או במונית. קיבלנו סוויטה שבה שני חדרי שינה, חדר אמבטיה וחדרון לאחסון המזוודות והתיקים, לא מרווח אמנם כמו המלון בסורנטו אבל סביר בהחלט ביחס למה שמקובל בדרך כלל ברומא ובערים גדולות אחרות. המחיר היה כ- 200 יורו ללילה כולל ארוחת בוקר, את הרכב אפשר להחנות ברחוב ולשלם במדחנים (בסופי שבוע החנייה חינם) או במגרש חנייה בסמוך למלון בעלות של 16 יורו ליום.

את שני המלונות הזמנו מראש מהארץ בצורה ישירה דרך האינטרנט.

השכרת רכב

שכרנו פג’ו 508 סטיישן דרך אופרן בעלות של כ- 50 יורו ליום. היו לנו 4 מזוודות/תיקים גדולים, 3 תיקים קטנים ועגלה והכל נכנס בקושי לרכב (הבעיה הייתה בעיקר העגלה), כך שאם יש לכם כמות גדולה יותר של ציוד תצטרכו לשכור מיניואן. כסא לתינוקת הבאנו מהארץ מכיוון שלא רצינו לסמוך על מה שנקבל במקום, וכמו כן העלות של השכרת כסא תינוק אינה מבוטלת. שכרנו GPS אבל בגלל תקלה במכשיר הוא לא פעל ובסופו של דבר השתמשנו ב- Waze דרך הטלפון הסלולרי. אם יש לכם סמארטפון עדיף פשוט לעשות חבילת Data מהארץ ולהשתמש באחת מתוכנות הניווט של הטלפון במקום לשכור מכשיר ייעודי (העלות של השכרתGPS יכולה להגיע ל- 50-60 יורו לשבוע).

קחו בחשבון שמרכזי הערים כדוגמת רומא ונאפולי סגורים לתנועת כלי רכב שאינם מקומיים, שימו לב לשלטים ולמצלמות והימנעו מכניסה עם רכב לאזורים אלה – אחרת תקבלו בדואר דו”ח תנועה. כמו כן אל תחנו בשום פנים ואופן ברחוב אלא באזורים מותרים ואחרי שרכשתם כרטיס חנייה במדחן, אחרת תקבלו דו”ח חנייה שיכול להגיע לעשרות יורו (בזה האיטלקים מאוד יעילים). חנייה בחניונים המסודרים במרכזי הערים יכולה אמנם להיות יקרה למדיי והעלות ליום שלם יכולה להגיע ל- 20-25 יורו, אבל צריך פשוט לקחת זאת בחשבון בעת תכנון העלויות.

כסף ועלויות

ההוצאה העיקרית בטיול היא כמובן כרטיסי הטיסה, המחיר משתנה מאוד ותלוי בחברה, בעונה ובדילים. אנחנו הזמנו כרטיסים כמה חודשים מראש וטסנו עם ישראייר שהיו הזולים ביותר באותו זמן, כשעורכים טיול משפחתי ורוצים להזמין את המלונות והרכב מראש קשה להיות ספונטניים ולהמתין לרגע האחרון.

מחירי הכניסה למוזיאונים ולאתרים השונים נעים לרוב בין 10 ל- 20 יורו למבוגר, בחלק מהמקרים ילדים מתחת לגיל 12 אינם משלמים.

ארוחת בוקר אכלנו במלונות ומלבד זאת השתדלנו לאכול ארוחה אחת קלה וארוחה נוספת במסעדה “מסודרת” במהלך היום (מלבד נשנושים כמובן, קשה לעבור ליד הגלידריות האיטלקיות ולא להתפתות פעם אחרי פעם…). ארוחה מלאה לכולנו, שני מבוגרים ושני ילדים (התינוקת עדיין לא נחשבת…), עלתה בדרך כלל בין 50 ל- 70 יורו.

טיפים נוספים

כמה עצות נוספות המבוססות על ניסיוננו המצטבר בטיול עם ילדים:

– ברומא, כמו בערים גדולות אחרות, מומלץ כמובן לטייל באמצעות תחבורה ציבורית ומוניות ולא עם הרכב השכור.
– כדאי מאוד לבחור מלון שיש בו בריכה, אפילו אם היא קטנה. הילדים ישמחו תמיד להשתולל בה (יש סיכוי שלעיתים הם אפילו יעדיפו אותה על פני האלטרנטיבות האחרות…), ובאופן כזה אפשר מידי פעם לנוח מעט ולתת להם להוציא אנרגיה. בנוסף לכך כשחוזרים מיום ארוך ומייגע של שוטטות יכול ביקור קצר בבריכה להמריץ ולרענן אתכם ואותם.
– כדאי מאוד לקחת הרבה משחקים שונים לילדים, כגון מדבקות, חוברות צביעה, קלפים, כמה ספרים אהובים, וכדו’, וכמובן לפטופ או טאבלט עם כמה סרטים, משחקי מחשב, וכדו’.
– אם אתם מטיילים עם תינוק/ת חובה לקחת גם עגלה (או טיולון) וגם מנשא, במיוחד אם אתם מתכוונים לבקר בעיירות ובאתרים השונים באזור נאפולי ואמאלפי. חשוב להשקיע במנשא טוב ולנסות אותו בארץ לפני הטיול כדי לוודא שהוא נוח לכם ולילד/ה.
– בעת שאתם מזמינים מקומות לינה בידקו מראש אם יש מיטת תינוק והקפידו לוודא שהיא כלולה בהזמנה (ברוב המלונות לא יידרשו מכם תשלום נוסף). חיתולים חד-פעמיים מהמותגים הידועים ניתן למצוא בכל סופרמקרט או בית מרקחת, אבל לא בטוח שתמצאו את אבקת החלב שבה אתם משתמשים (אם זה רלוונטי כמובן). אנחנו לקחנו איתנו סימילאק בכמות שתספיק לכל הטיול.
– הכי חשוב: זיכרו שבעת שמטיילים עם ילדים קטנים הקצב איטי יותר וצריך לגלות גמישות – ישנם דברים שלא תוכלו לעשות ויהיו דברים שעליהם תצטרכו לוותר. באופן כללי כדאי לתכנן מראש את המסלול כך שלא יהיה קשה ואינטנסיבי מדיי.

אם אתם מתכננים טיול דומה ויש לכם שאלות, אתם מוזמנים לפנות אליי בכתובת האימייל maaqsa@hotmail.com.

מחפשים חוויית טיול חדשה ושונה או מתנה יוצאת דופן ?

טיולי קונספט הם דרך ייחודית לטייל במקומות מוכרים וחדשים כאחד סביב נושא מסוים.

יש נושא אחר שאתם רוצים לטייל בעקבותיו ?