טיול משפחתי באנגליה

User: amirs, Last Modified: June 15, 2024

בחודש אוגוסט 2013 ערכנו טיול משפחתי בן שבועיים לאנגליה בהרכב מורחב של 3 דורות – ילדים (כולל תינוקת בת פחות משנה), הורים וסבא + סבתות. יש כמובן הררי חומר על לונדון, אבל כשהתחלתי לתכנן את הטיול הופתעתי לגלות שאין כמעט מידע “מסודר” על טיולים משפחתיים באנגליה. תוכלו למצוא ספרים רבים שעוסקים בטיול משפחתי ליעדים אחרים כדוגמת הולנד, גרמניה, ארה”ב וכדו’, אולם אף לא ספר אחד דומה על אנגליה.

החסרונות היחסיים של אנגליה הם העלות הגבוהה ומזג האוויר ההפכפך, אבל הטיול אישר לנו את מה שחשבנו מראש – אנגליה היא יעד נהדר לטיול משפחתי, גם מחוץ ללונדון (בלונדון ביקרנו כבר כמה פעמים בעבר, כולל עם הילדים). אזורי הכפר וה- Country Side האנגלי מרהיבים, יש אינסוף טבע ושמורות למי שמחפש ללכת, המון היסטוריה ותרבות מרתקת, ערים נהדרות וכפרים פסטורליים והרבה מאוד פעילויות, אטרקציות ואתרים שמתאימים לטיול עם ילדים. פרט לכך האנשים נחמדים ומקסימים, קל מאוד להסתדר וכולם (כמה מפתיע…) מדברים אנגלית – אני באופן אישי מת על המבטא הבריטי 🙂

כמה פעמים רציתם לצאת לטיול וחיפשתם משהו מיוחד, מעבר למסלולים הסטנדרטיים ולאטרקציות המוכרות ?

מתכננים טיול ורוצים להפוך אותו למשהו ייחודי, מעניין ושונה? מחפשים מתנה מיוחדת ליום הולדת, יום נישואין, בר/בת מצווה, או כל אירוע משמח אחר ?

לחצו כאן לחוויית טיול ייחודית למטייל העצמאי

מסלול

ההרכב המשפחתי שבו ערכנו את הטיול השפיע כמובן על התכנון. ניסיתי ליצור תמהיל של היסטוריה ופולקלור, ערים וכפרים, קצת טבע, כמה דברים של “מקומיים” ובעיקר אתרים שמתאימים למשפחות ולילדים. למרות שהימים שלנו היו ארוכים, טיילנו בקצב איטי יחסית ולא היינו במרוץ של “להספיק”. כדי להימנע מנסיעות ארוכות ומרובות התרכזנו אך ורק באזור מרכז אנגליה וקצת צפון וויילס, כך שישנם אזורים רבים נוספים שכלל לא הגענו אליהם כגון דרום-מערב אנגליה, מרכז ודרום וויילס, אזור האגמים, ה- Peak District ועוד (שלא לדבר על סקוטלנד). עם זאת, אפילו אם מתרכזים רק באזור המצומצם יחסית שבו אנו טיילנו יש עוד המון אתרים ומקומות שבהם אפשר לבקר. את השהות חילקנו לשני מקטעים בהתאם לאתרים שבהם רצינו לבקר, בחלק הראשון ישנו ליד העיר באת’ ובחלק השני ליד העיר לסטר שנמצאת ממזרח לבירמינגהם.

הטיול החל בעצם בשבוע בו שהיתי לבד באוקספורד במסגרת Oxford Experience. האוניברסיטה המפורסמת מפעילה כמה תוכניות של Summer School למבוגרים במהלך חופשת הקיץ בחודשים יולי-אוגוסט. במסגרת התוכנית שנקראת Oxford Experience מועברים קורסי העשרה שונים בני שבוע לקהל הרחב במגוון רחב של נושאים, החל מההיסטוריה של מלכי בית טיודור, דרך השפעת המוסיקה על המוח ועקרונות עיצוב הגן האנגלי הקלאסי ועד לתרבות שנות ה- 60 והביטלס (התכנים משתנים משנה לשנה). את הקורסים מעבירים מרצים שתחום התמחותם הוא הנושא הרלוונטי.

החצר המרכזית של הקולג

המשתתפים מגיעים ממדינות רבות ברחבי העולם, והמיוחד בתוכנית הוא שבמהלכה מתגוררים המשתתפים במעונות הסטודנטים של Christ Church קולג’, אחד מהידועים והמפוארים ביותר באוניברסיטה.

החצר המרכזית של הקולג בלילה

התוכנית כוללת פנסיון מלא, ואת כל הארוחות אוכלים ב- Great Hall המפורסם – כן כן זה שאלפי תיירים מגיעים לראותו משום ששימש כהשראה לחדר האוכל של הוגוורת’ בסרטי הארי פוטר 🙂
חדר האוכל של הקולג
במהלך השבוע ישנם גם סיורים, טיולים והרצאות נוספות שמארגנת האוניברסיטה, וניתן גם כמובן לטייל באופן עצמאי בעיר אוקספורד עצמה ובאזור. אני למשל ביקרתי בספרייה הבודליאנית ובמוזיאון אשמוליאן (Ashmolean Museum), בו הוצגה תערוכה מיוחדת של כינורות סטרדיוואריוס בנוסף לתצוגות הרגילות, ובארמון בלנהיים.
בתוך הקולג
אאא
מדובר על חוויה מיוחדת ויוצאת דופן, במיוחד למי שאוהב את התרבות האנגלית ומתעניין באוניברסיטאות הקלאסיות, למרות שהיא איננה זולה.
הספריה של הקולג

אתר האינטרנט של Oxford Experience

עם תום השבוע התקבצו שאר בני המשפחה והתחלנו בטיול המשותף.

יום 1 – פרברי לונדון

נפגשנו בבוקר במוזיאון חיל האוויר הבריטי שנמצא בצפון-מערב לונדון, הסוקר את ההיסטוריה המפוארת של הטייסים המלכותיים. המוזיאון מרשים מאוד ובנוי מכמה האנגרים ענקיים בהם עשרות רבות של מטוסים ומוצגים אחרים הקשורים לחיל האוויר הבריטי, מראשית עידן הטיס ועד ימינו. אחד מהביתנים מוקדש כולו לקרב האווירי על בריטניה במלחמת העולם השנייה. אם אתם אוהבים מטוסים תוכלו לבלות במוזיאון אפילו יום שלם.

במוזיאון חיל האוויר הבריטי
אאא
אכלנו ארוחת צהרים בפאב מקומי סמוך והמשכנו לסיור שהזמנו מראש באולפני וורנר שבהם צולמה סדרת הסרטים של הארי פוטר. הסיור נמשך כ- 3 שעות ובמהלכו תוכלו לראות סטים שלמים שבהם צולמו סצינות מהסרטים, כדוגמת חדר האוכל של הוגוורת’ וסמטת דיאגון, ובהם מאות פרטי לבוש, אביזרים ותפאורות.
חדר האוכל של הגוורת
ניתן אף להתנסות בפעילויות אינטראקטיביות שונות כגון צילום של טיסה על מטאטא במשחק קווידיץ’ מאחורי מסך ירוק וכדו’.
סט מהסרט הארי פוטר
הביקור באתר מלהיב מאוד, במיוחד לחובבי הקוסם הממושקף שראו את הסרטים אבל לא רק. קחו בחשבון שהאתר פופולרי מאוד והכניסה אליו מתבצעת בחלונות זמן, חובה להזמין כרטיסים מראש באתר האינטרנט של האולפנים לשעה מסוימת.בערב נסענו לבית החווה ששכרנו ליד העיר באת’, בו בילינו את החלק הראשון של הטיול.
מודל של בית הספר הוגוורת
אתר האינטרנט של מוזיאון חיל האוויר בלונדון

אתר האינטרנט של אולפני וורנר – הארי פוטר

יום 2 – Puzzlewood ביער דין

את היום התחלנו ב- Puzzlewood, אתר קסום שנמצא בשמורת הטבע של יער דין (Dean Forset) המשמרת אזור של יער היסטורי בן מאות שנים. יש האומרים כי טולקין שביקר כאן פעמים רבות קיבל מהאזור את השראתו כשכתב על היערות העבותים של הארץ התיכונה בספריו ההוביט ושר הטבעות… באתר ישנם שבילי הליכה בתוך יער אגדות מלא בעצי ענק, טחב, שורשים משתרגים ואלף גוונים של ירוק-עד.

Puzzlewood
אאא
בנוסף לכך תצמאו באתר גם פעילויות שונות שמתאימות לילדים כמו גן משחקים קטן, מבוך של שיחים וכדו’. אפשר לבלות כמה ימים רק באזור של יער דין, בו ניתן למצוא מגוון של מסלולי הליכה ופינות חמד ופעילויות שונות כגון רכיבה על סוסים, פארק חבלים, ראפטינג על נהר Wye, ועוד. אחה”צ נסענו לעיר בריסטול בה נערך מדי שנה פסטיבל ענק של כדורים פורחים. התכנון היה להגיע לקראת השעה 6 בערב שבה היו הכדורים אמורים לפרוח לשמיים, אולם לצערנו הרב בשל תנאי הרוחות ההמראה בוטלה ברגע האחרון…
אתר האינטרט של Puzzlewood

אתר האינטרנט של פסטיבל הכדורים הפורחים בבריסטול

יום 3 – יריד עתיקות וסטונהנג’

בתכנון הטיול השתדלתי לשלב כמה דברים “מקומיים” שאינם נכללים במסלולי התיירות הסטנדרטיים. בערים ובכפרים רבים באנגליה מתקיימים במהלך השנה ירידים שונים ומשונים, בהם ניתן לחוש מעט את התרבות והפולקלור ולפגוש תושבים מהאזור. חלק מהירידים הללו מתמקדים באחת מהתשוקות הבריטיות המפורסמות – עתיקות וחפצי יד שנייה (בדומה ל- Portobello Market ו- Camden Market הידועים בלונדון). את היום התחלנו ביריד עתיקות גדול שהתקיים בעיר Newbury, חשנו מעט את האווירה המיוחדת שלו ואפילו קנינו כמה דברים. לאחר מכן נסענו לסטונהנג’, אחד מהאתרים הפרהיסטוריים המפורסמים בעולם אשר סודותיו ממשיכים לסקרן את המלומדים אפילו כיום.

סטונהנג
אאא
אתר האינטרנט של יריד העתיקות (יש כמה כאלה במקומות שונים ובתאריכים שונים)
יום 4 – באת’
את היום כולו הקדשנו לעיר הג’ורג’יאנית המרהיבה באת’. ביקרנו במרחצאות הרומיים המפורסמים העומדים על תילם כאלפיים שנה ובמרכז ג’יין אוסטין, שוטטנו במרכזה של העיר הנהדרת וטיילנו בכמה מאתריה הידועים האחרים כגון ה- Circus וה- Royal Crescent. אכלנו ארוחת צהרים מצוינת בפאב מרשת בשם The Slug and Lettuce שמתאים מאוד למשפחות.
המרחצאות הרומיים בבאת
אתר האינטרנט של פאב The Slug and Lettuce
יום 5 – הקטסוולד
אאא
עזבנו את בית החווה בבאת’, פגשנו כמה בני משפחה שהצטרפו לחלק זה של הטיול ואספנו רכב שכור נוסף. לאחר המנהלות יצאנו לאזור הקטוולדס וביקרנו בעיירה Bourton-on-the-Water. טיילנו ברחוב הראשי של הכפר לאורך הנהר, אכלנו צהרים וביקרנו בפארק הציפורים, שהפתיע מאוד לטובה.

פינגווינים בפארק הציפוריםאאא

תכננו לבקר בכמה אתרים נוספים ב- Burton ולאחר מכן לנסוע גם ל- Stow-on-the-Wold, אבל השעה שהתארכה ומזג האוויר שהתקדר מנעו זאת. בערב נסענו למלון שבו בילינו את הלילות הבאים ליד העיר לסטר.

יום 6 – טירת וורוויק ו- Stratford-upon-Avon

היום חזרנו במכונת זמן וביקרנו בדיסני של ימי הביניים – טירת וורוויק. זוהי טירה אמיתית ומרשימה שהייתה פעם בעלת חשיבות של ממש ונטלה חלק בכמה אירועים היסטוריים משמעותיים, המופעלת כיום כאתר בילוי משפחתי.

מופע ציפורי טרף בטירת וורוויק
אאא
שוטטנו באולמות ובחדרים המפוארים של הטירה, חזינו במופעים השונים והילדים השתתפו בכמה מהפעילויות כגון ירי בחץ וקשת. המלצה חמה היא להימנע מהאטרקציה שנקראת “Merlin Dragon Tower” לה רוכשים כרטיסים בנפרד, נכנסו ולפני שהבנו במה מדובר היא הסתיימה…

לפנות ערב נסענו ל- Stratford-upon-Avon, עירו של שייקספיר. למרות שבית ילדותו של שייקספיר והאתרים האחרים בעיר היו כבר סגורים, טיילנו במרכזה היפה ואכלנו ארוחת ערב מעולה בפאב שנקרא The Golden Bee.

ביתו ילדותו של שייקספיר
אתר האינטרנט של טירת וורוויק
יום 7 – בירמינגהם
בבוקר יצאנו לסיור במפעל השוקולד קדבורי בעיר בירמינגהם, אליו צריך להזמין כרטיסים מראש לשעה מסוימת. לאחר שהתאוששנו ממכת הסוכר נסענו לאקווריום Sea Life Centre, מרכז ימי בו ניתן לצפות במינים רבים של בעלי חיים ימיים ובהם כרישים, צבי ים, סוסוני ים, לוטרות, סרטנים, דגים שונים ומשונים, ועוד ועוד.
מדוזה באקווריום של בירמינגהם
אאא
אחה”צ ערכנו שיט קצר ב- Water Taxi בתעלות של בירמינגהם ואכלנו ארוחת ערב טובה באחת מהמסעדות ב- Mailbox, מתחם אופנתי ושיקי של בילויים במרכז העיר.
אתר האינטרנט של מפעל קדבורי

אתר האינטרנט של האקווריום בבירמינגהם

יום 8 – פארק אלטון טאוארס

המטרה המוצהרת של הטיול כולו הייתה לחגוג את בת-המצווה של בתנו הבכורה, ואת יום ההולדת שלה בילינו בפארק השעשועים אלטון טאוארס. זהו אחד מהפארקים הגדולים והמושקעים באנגליה, ביקרנו בפארקי שעשועים רבים בארה”ב ואירופה והוא אכן אחד מהמשובחים שבהם. בפארק ישנם מתקנים רבים שמתאימים לבני נוער ולשוחרי אנדרנלין, כגון רכבת הרים שבה 14 (!) לופים, אבל גם מגוון של מתקנים שמתאימים לילדים קטנים, ומבחינה זו הוא מספק שילוב מצוין.

אתר האינטרנט של אלטון טאוארס

יום 9 – יריד כפרי

במסגרת החיפוש אחרי פעילויות מקומיות, מצאתי יריד כפרי שהתקיים ביום זה ליד העיירה Nuneaton. הייתה כאן מידה מסוימת של הימור, אבל בדיעבד זה היה אחד מהימים המיוחדים והמהנים ביותר בטיול. ליריד הגיעו אלפי תושבים מהאזור כולו (לדעתי היינו התיירים היחידים), והוא התמקד בתחרויות של כלבים ובתצוגות של דברים שונים הקשורים לציד.

תחרות כלבים
אאא
אני חושב שמעולם לא ראינו כל כך הרבה מינים וזנים שונים של כלבים במקום אחד. היו גם מופעים של ציפורי טרף וסוסים, ולקינוח מופע של יחידת אופנועי הראווה של צבא בריטניה שנקראת The White Helmets.
מופע ראווה של האופנוענים
כמובן שהיריד היה מלא גם בביתנים שמכרו אוכל, עתיקות ומגוון של מוצרים שונים ומשונים.
בערב נפרדנו מבני המשפחה המורחבת ועוד הספקנו לבלות מעט בבריכת המלון.אאא
יום 10 – מוזיאון המהפכה התעשייתית

האזור שממערב לבירמינגהם אשר נקרא The Black Country היה אחד ממוקדיה העיקריים של המהפכה התעשייתית באנגליה במאה ה- 19. בבוקר עזבנו את המלון בלסטר ובדרכנו מערבה לוויילס ביקרנו ב- Black Country Living Museum שנמצא ליד העיירה Dudley. זהו מוזיאון פתוח המשחזר עיירה טיפוסית מהתקופה על מבניה ומוסדותיה, ומאפשר להתנסות בפעילויות שונות כגון ביקור במכרה פחם או השתתפות בשיעור הומוריסטי שמועבר ע”י שחקנית המגלמת מורה “של פעם” (כולל הצעקות, הנזיפות, העונשים של לעמוד בפינה, וכדו’). מתוך המוזיאון יצאנו גם לשיט בתעלות שנחפרו במאה ה- 19 אל לב מתחם המכרות שפעלו בעיירה.

שיט תעלות
אאא
אחה”צ המשכנו בנסיעה אל המלון שהזמנו ליד העיירה Betws-y-Coed בוויילס.
אתר האינטרנט של מוזיאון Black Country

אתר האינטרנט של שיט התעלות ב- Dudley

יום 11 – צפון וויילס

וויילס שוכנת בחלקו הדרום-מערבי של האי הבריטי. היא נכבשה אמנם ע”י אנגליה כבר לפני מאות שנים, אולם מהווה אומה נפרדת בממלכה המאוחדת ונבדלת ממנה מבחינות רבות עד היום. אפשר לערוך טיול שלם של שבוע או יותר רק בוויילס עצמה. בעת תכנון הטיול שלנו החלטנו להגיע לאזור פארק Snowdonia בצפון וויילס למרות שנותרו לנו רק יומיים, על מנת לשנות קצת אווירה ולראות נופים אחרים. למרות שהספקנו לטעום מוויילס רק על קצה המזלג אנחנו שמחים מאוד שעשינו זאת.

בבוקר נסענו לעיירה Conwy שנמצאת וביקרנו בטירה המרשימה שמתנשאת מעליה ובנמל היפייפה והציורי שלה.

טירת קונווי
אאא
לאחר מכן נסענו ל- Llandudno שנמצאת על חוף הים וגילינו עיירת קייט מרהיבה. העיירה נמצאת לרגלי ה- Great Orme, כף יבשה גדול אליו אפשר להגיע באופן עצמאי עם רכב או באמצעות רכבל או קרוניות שיוצאים ממרכז העיירה. בכף ישנם מסלולי הליכה שונים ואתרים נוספים בהם ניתן לבקר, ובעיירה ישנה טיילת ענקית ומקסימה ורציף גדול (Pier) שנכנס אל תוך הים ועליו עשרות דוכנים של אוכל ויריד שעשועים. אחרי שעלינו על הכף וטיילנו בעיירה עצמה נסענו גם למרכז הסקי הסמוך והחלקנו במזחלות הטובאגון המהנות (אין כמובן שלג בעונה זו). ארוחת ערב אכלנו דווקא במסעדה סינית מצוינת בשם The Dragon שגילינו בעיירה Betws-y-Coed.
נוף מטירת קונוויי
אתר האינטרנט של מרכז הסקי

אתר האינטרנט של המסעדה הסינית

יום 12 – חזרה לכיוון לונדון

בבוקר עזבנו את המלון ולפני שיצאנו בדרך חזרה לכיוון לונדון צעדנו כשעה במסלול הליכה יפה שיצא ממרכז העיירה לאורך הנהר ובסמוך למגרש הגולף המקומי.

סתם מסלול הליכה בוויילס
אאא
הנסיעה לכיוון לונדון נמשכה כ- 5 שעות, בדרך עוד עצרנו שוב ב- Stratford-upon-Avon כדי לבקר בבית ילדותו של שייקספיר. למרות שהגענו ללונדון רק לפנות ערב לא וויתרנו על ביקור אחרון וארוחת ערב במרכז העיר.
מזג האוויר
מזג האוויר האנגלי ידוע לשמצה בהפכפכותו, באפרוריותו ובטפטוף התמידי והמעצבן שמאפיין אותו. לנו היה מזל גדול ומסתבר שטיילנו באחד מהקייצים השמשיים ביותר שהיו באנגליה בשנים האחרונות. פרט ליומיים-שלושה שבהם טפטף מעט לא נתקלנו בבעיות מיוחדות, וגם בימים הרטובים הגשם לא ממש הפריע לתוכניות שלנו. עם זאת אפשר בהחלט להיתקל בימים גשומים מאוד גם בקיץ, ולכן כדאי לתכנן בהתאם ולהכין אלטרנטיבות. ההמלצה שלי היא לנסות להתגמש עד כמה שניתן במהלך הטיול ולנצל ימים של מזג אוויר טוב לטיולים בחוץ או לאטרקציות שמתקיימות תחת כיפת השמיים ולשמור את הפעילויות במקומות סגורים לימים סגריריים.

מבחינת הטמפרטורה גם בימים הגשומים לא מאוד קר. אם אתם מטיילים בעונת הקיץ כדאי באופן עקרוני לקחת בעיקר חולצות קצרות, חולצות ארוכות, סווצ’רים ומעילים קלים ואין צורך בבגדים חמים של ממש. עם זאת ככל שתטיילו באזורים צפוניים יותר של אנגליה או בסקוטלנד הטמפרטורה צפוייה להיות נמוכה יותר, בעיקר בשעות הערב.

כדאי כמובן לקחת מטריות, מעילי רוח ושכמיות ניילון לימים הגשומים.

מקומות לינה

מגוון והיצע מקומות הלינה באנגליה גדול מאוד ומשתנה מאזור לאזור. תוכלו לבחור בין מלונות גדולים של רשתות מוכרות, מלונות פרטיים ומשפחתיים קטנים יותר, כפרי נופש, Bed & Breakfast, דירות, בתים וקוטג’ים להשכרה, לינה בבתי חוות, וכדו’. שימו לב שבחלק מהמקומות, בעיקר בתקופת הקיץ, ההשכרה אפשרית רק לתקופות קצובות – למשל לשבוע שלם מיום שני עד יום שני, או לסוף שבוע מיום שישי עד יום שני. כמו כן קחו בחשבון שבמקרים רבים כשמשכירים בית או דירה נדרש לשלם את כל הסכום מראש. את כל המלונות הזמנו כמה חודשים לפני הטיול דרך האינטרנט, אם אתם מטיילים בקיץ כדאי להזמין ולשריין מקום לינה זמן רב מראש.

במהלך הטיול ישנו בארבעה מקומות שונים:

1. בית שהשכרנו בחווה ליד העיר באת’ – Springfield Farm

הבית בן שתי קומות והוא חדש כמעט לגמרי ומעוצב בצורה מודרנית ומרהיבה. בקומת הכניסה יש מטבח מצויד לגמרי, פינת אוכל, חדר כביסה, שירותים ושני סלונים גדולים ומפנקים עם פינות ישיבה המצויידות במסכים שטוחים ומערכות קולנוע ביתי מאובזרות. בקומה השנייה יש ארבעה חדרי שינה גדולים ומרווחים, כל אחד עם אמבטיה ושירותים צמודים. מהבית נשקף לכל עבר נוף פסטורלי של שדות ירוקים אינסופיים ועדרי כבשים חסרי דאגות. בעלי הבית החביבים גרים בסמוך ושמחו לעזור בעצות והמלצות. הבית התאים לצרכים שלנו כמו כפפה ליד וממש התאהבנו בו. המחיר היה 350 פאונד ללילה.

2. מלון הילטון לסטר (Hilton Leicester)

המלון ממוקם בצורה נוחה בין האתרים השונים שבהם רצינו לבקר בחלק זה של הטיול. קיבלנו חדר משפחתי מרווח יחסית שבו שתי מיטות זוגיות גדולות ועריסה וכמובן אמבטיה ושירותים צמודים. במלון יש מרכז כושר ובריכה וארוחת הבוקר הייתה עשירה וטובה. המחיר לחדר משפחתי היה 110 פאונד ללילה (כולל ארוחת בוקר וחנייה לרכב).

אתר האינטרנט של מלון הילטון לסטר

3. מלון Elen’s Castle

מלון משפחתי קטן, מעוצב וחביב שנמצא כ- 5 דקות נסיעה מחוץ לעיירה Betws-y-Coed בצפון וויילס. קיבלנו יחידה משפחתית שכללה 3 חדרים ואמבטיה + שירותים. בעלת הבית הנחמדה שמחה לעזור בהמלצות לטיולים באזור. במלון יש גם מסעדה, המחיר היה 120 פאונד ללילה כולל ארוחת בוקר אנגלית.

אתר האינטרנט של מלון Elen’s Castle

4. מלון Premier Heathrow

את הלילה האחרון בטיול החלטנו להעביר במלון שנמצא בסמוך לשדה התעופה כדי לקצר זמנים ביום החזרה ארצה (הטיסה שלנו הייתה בבוקר). חדר משפחתי מרווח יחסית שבו שתי מיטות זוגיות + עריסה ואמבטיה + שירותים עלה 79 פאונד ללילה (לא כולל ארוחת בוקר), שילמנו 10 פאונד נוספים עבור החנייה. בסה”כ פתרון סביר בהחלט למי שמחפש ללון ליד לשדה התעופה.

אתר האינטרנט של מלון Premier Heathrow

השכרת רכב

ההרכב המשפחתי המורחב שבו טיילנו חייב השכרה של ואן גדול ל- 9 נוסעים. אם אתם צריכים רכב כזה קחו בחשבון שלא כל החברות מציעות אותו ושצריך לבצע את ההשכרה זמן רב מראש כדי להבטיח רכב פנוי. בכל מקרה לחלק מהטיול שכרנו בנוסף גם רכב רגיל מהקטגוריה הסטנדרטית של פורד פוקוס אוטומטית עם מזגן, המחיר היה כ- 40 פאונד ליום כולל נהג נוסף וכל הביטוחים.

שכירה של GPS יכולה לעלות לא מעט במצטבר, אני ניווטתי באמצעות Google Maps ו- Waze דרך הטלפון הסלולרי והסתדרתי מצוין. אם יש לכם סמארטפון עדיף פשוט לעשות חבילת Data מהארץ ולהשתמש באחת מהתוכנות הללו או בדומותיהן. שימו לב של- Google Maps יש יתרון מסוים מכיוון שניתן להוריד את המפות הרלוונטיות מראש ולהשתמש בהן ב- Offline ללא צריכה של נתונים במהלך הנסיעה.

לא מומלץ כמובן להיכנס עם רכב למרכז לונדון, אבל אם אתם מתכננים לעשות זאת בכל זאת בימות השבוע במהלך שעות היום שימו לב שיש לשלם אגרה שנקראת Congestion Charge. את התשלום ניתן לבצע באתר אינטרנט ייעודי.

כסף ועלויות

ההוצאה העיקרית בטיול היא כמובן כרטיסי הטיסה, המחיר משתנה מאוד ותלוי בחברה, בעונה ובדילים. אנחנו הזמנו כרטיסים בנקודות (היו לנו מטיסות קודמות) ב- British Airways זמן רב מראש, כשעורכים טיול משפחתי ורוצים להזמין את המלונות והרכב מראש קשה מאוד להיות ספונטניים ולהמתין לרגע האחרון.

המוזיאונים הציבוריים בלונדון וברחבי אנגליה אינם עולים כסף, למרות שבדר”כ יש לרכוש כרטיסים לתערוכות מיוחדות שמוצגות בנפרד. עלות הכניסה לאטרקציות השונות עולה בממוצע בין 20 ל- 30 פאונד למבוגר ובין 10 ל- 20 פאונד לילד, ברוב המקומות ילדים קטנים מתחת לגיל 4 נכנסים בחינם.

בזמן ששהינו בבית השכור קנינו מצרכים והכנו ארוחות בוקר ולעיתים גם ארוחות ערב באופן עצמאי, במלונות האחרים ארוחת הבוקר הייתה כלולה במחיר. מלבד זאת השתדלנו לאכול ארוחה אחת קלה וארוחה נוספת במסעדה “מסודרת” במהלך היום. בערים הגדולות יותר תמצאו מגוון של מסעדות מסוגים שונים כגון איטלקיות, הודיות, סיניות ואסיאתיות, אבל בעיירות הקטנות יותר ובכפרים יש בעיקר פאבים אנגליים. רוב הפאבים מגישים במהלך היום גם אוכל וניתן לבקר בהם עם ילדים עד השעה 8 או 9 בערב. מומלץ לאכול מדי פעם גם בפאבים כאלה בשביל האווירה, ברוב המקרים האוכל כלל לא רע. במסעדות “סטנדרטיות” (אם לא נכנסתם למקום יוקרתי במיוחד) ובפאבים מחיר האוכל סביר ובגדול די דומה למחירים של מסעדות בארץ.

טיפים נוספים

כמה עצות נוספות המבוססות על ניסיוננו המצטבר בטיול עם ילדים:

– אם אתם מתכננים את הטיול באופן פרטני לפי ימים, כדאי מאוד לרכוש לקנות כרטיסים לאטרקציות כגון פארקי שעשועים מראש. בחלק מהמקומות, כמו אולפני וורנר (הארי פוטר) ומפעל קדבורי חובה לרכוש כרטיסים מראש, וברוב המקרים רכישת כרטיסים דרך האינטרנט כמה שבועות לפני מועד הביקור תוזיל את העלות בעשרות אחוזים ובנוסף לכך יכולה לחסוך זמן המתנה רב בקופות.
– כדאי מאוד לבחור מקום לינה שיש בו בריכה, אפילו אם היא קטנה. הילדים ישמחו תמיד להשתולל בה (יש סיכוי שלעיתים הם אפילו יעדיפו אותה על פני האלטרנטיבות האחרות…), ובאופן כזה אפשר מידי פעם לנוח מעט ולתת להם להוציא אנרגיה. בנוסף לכך כשחוזרים מיום ארוך ומייגע של שוטטות יכול ביקור קצר בבריכה להמריץ ולרענן אתכם ואותם.
– כדאי מאוד לקחת הרבה משחקים שונים לילדים, כגון מדבקות, חוברות צביעה, קלפים, כמה ספרים אהובים, וכדו’, וכמובן לפטופ או טאבלט עם כמה סרטים, משחקי מחשב, וכדו’.
– אם אתם מטיילים עם תינוק/ת חובה לקחת גם עגלה (או טיולון) וגם מנשא. חשוב להשקיע במנשא טוב ולנסות אותו בארץ לפני הטיול כדי לוודא שהוא נוח לכם ולילד/ה.
– בעת שאתם מזמינים מקומות לינה בידקו מראש אם יש מיטת תינוק והקפידו לוודא שהיא כלולה בהזמנה (ברוב המלונות לא יידרשו מכם תשלום נוסף). חיתולים חד-פעמיים מהמותגים הידועים ניתן למצוא בכל סופרמקרט או בית מרקחת, אבל לא בטוח שתמצאו את אבקת החלב שבה אתם משתמשים (אם זה רלוונטי כמובן). אנחנו לקחנו איתנו סימילאק בכמות שתספיק לכל הטיול.
– לקחנו איתנו כסא בטיחות לרכב מהארץ עבור התינוקת. הסיבה לכך כפולה: לא ידענו איזה כסא בדיוק נקבל בחברת ההשכרה והעלות המצטברת אינה מבוטלת. אורזים את הכיסא היטב בתוך ציפה ישנה או עוטפים אותו בניילון נצמד ושולחים עם שאר המטען למטוס, מלבד אי נוחות קלה בשדות התעופה זה ממש לא סיפור. מצד שני בחלק מחברות התעופה מחשיבים את הכסא כמזוודה נוספת, ולכן בידקו מראש וקחו זאת בחשבון מבחינת כמות המטען שמותר לכם לשלוח לבטן המטוס.
– מומלץ לקחת תיק ובו עזרה ראשונה ותרופות “סטנדרטיות” כגון הורדת חום, טיפות אזניים, וכדו’. בכל עיירה כמעט תוכלו למצוא בית מרקחת, אבל לא בטוח שבעת הצורך תוכלו תמיד לרכוש תרופות שאתם צריכים ומכירים.

הכי חשוב: זיכרו שבטיול משפחתי, במיוחד עם ילדים קטנים, הקצב איטי יותר – ישנם דברים שלא תוכלו לעשות ויהיו דברים שעליהם תצטרכו לוותר. כדאי לתכנן את המסלול מראש כך שלא יהיה קשה ואינטנסיבי מדיי ובמהלך הטיול להתנהל בצורה גמישה ופתוחה 🙂

אם אתם מתכננים טיול דומה ויש לכם שאלות אתם מוזמנים, אשמח לנסות ולסייע. אפשר גם לשלוח לי מייל לכתובת maaqsa@hotmail.com.