סוף שבוע מפנק בבודפשט

User: amirs, Last Modified: June 15, 2024

בחודש מאי 2018 ערכנו טיול של סוף שבוע בבודפשט בהרכב של 3 זוגות חברים.

הייתי בעבר בבודפשט וביקרתי בחלק מאתריה, וכך גם כמה מהחברים האחרים שאיתם טיילנו. לכן החלטנו שהפעם נערוך טיול “מפונק” ונתמקד בעיקר בפן הקולינרי ובמרחצאות המפורסמים של בודפשט ופחות באתרי התיירות ה- “סטנדרטיים” שלה – למרות שיש כמובן הרבה מה לראות ולעשות בה.

המטבח ההונגרי מפורסם כידוע בעיקר בזכות הגולש והפפריקה (לעיתים נדמה שההונגרים אוכלים פפריקה עם כל דבר) – אבל יש בו מנות, תבשילים ורכיבים רבים נוספים ומסורת קולינרית עשירה שהושפעה בין השאר גם מתרבויות אחרות.

כמה פעמים רציתם לצאת לטיול וחיפשתם משהו מיוחד, מעבר למסלולים הסטנדרטיים ולאטרקציות המוכרות ?

מתכננים טיול ורוצים להפוך אותו למשהו ייחודי, מעניין ושונה? מחפשים מתנה מיוחדת ליום הולדת, יום נישואין, בר/בת מצווה, או כל אירוע משמח אחר ?

לחצו כאן לחוויית טיול ייחודית למטייל העצמאי

יום 1

נחתנו בשדה התעופה של בודפשט בבוקר יום שישי ולקחנו מונית למלון Kempinski בו השתכנו במרכז העיר.

הגענו למלון בשעה מוקדמת יחסית ולכן קיבלנו חדר אחד בלבד, בו אחסנו את המזוודות. יצאנו לשוטט במרכז העיר והתחלנו, איך לא, בבית הקפה המפורסם Gerbeaud שנמצא ממש בסמוך למלון. בודפשט ידועה בבתי הקפה הקלאסיים שלה ששומרים בקפדנות על המסורת האוסטרו-הונגרית, הן מבחינת העיצוב והמראה והן מבחינת מבחר עוגות הקצפת והקרם – “כמו שהיו עושים פעם”. אכלנו ארוחת בוקר מאוחרת וקינחנו, כמובן, במבחר עוגות – מומלצות במיוחד עוגת הזאכר (Sachertorte) הקרויה על שם בית הקפה המיתולוגי בווינה ועוגת הדובוש (Dobos Torte). במהלך הטיול ביקרנו בכמה בתי קפה נוספים, ובדיעבד העוגות של Gerbeaud היו הטובות ביותר.

קפה Gerbeaud וויטרינת העוגות שלו

האתר של בית הקפה Gerbeaud (בהונגרית)

בית הקפה שוכן ב- Vorosmarty ter היפה, אחת מהכיכרות הגדולות והמרכזיות של בודפשט, הקרויה על שם המשורר Mihály Vörösmarty שפסלו מתנוסס במרכזה.

פסלו של המשורר Vorosmarty בכיכר הנושאת את שמו

מהכיכר יוצא לכיוון דרום אחד מרחובותיה הראשיים של העיר – מדרחוב Váci.

מדרחוב Vaci

צעדנו במדרחוב עד שהגענו לשוק האוכל הגדול – Nagy Vásárcsarnok. השוק שוכן במבנה גדול בן שלוש קומות שנבנה בסופה של המאה ה- 19 בסמוך לגדת הדנובה, נתיב המים הגדול החוצה את העיר. בקומה התחתונה של השוק אפשר לרכוש מוצרי מזון שונים – ירקות ופירות טריים, נקניקים, גבינות וכמובן פפריקה, בקומה השנייה ישנם מספר דוכני מזון ומזכרות.

שוק האוכל הגדול Nagy Vásárcsarnok

אחרי ששוטטנו בשוק וקנינו כמה מוצרים עלינו לקומה השנייה ונכנסנו למסעדת ה- Self Service שנמצאת ממש מעל הכניסה הראשית, בה אכלנו ארוחה טעימה שכללה בין השאר פלפל ממולא, חמוצים, מנה של בשר ובצקניות וכמובן – מרק גולש. במסעדה הייתה באותה שעה להקה שניגנה מוסיקה צוענית, נגן הכינור עבר בין כמה מהשולחנות ושר שירים לבקשת הסועדים בהתאם לארץ מוצאם – מעט תיירותי אבל בסך הכל נחמד ומוסיף לאווירה.

הארוחה במסעדת השוק הגדול

אתר האינטרנט של שוק האוכל הגדול

צעדנו על גדת הדנובה חזרה למלון, התארגנו ויצאנו במונית אל מרחצאות Gellert. בודפשט ידועה באתרי המרחצאות התרמיים הרבים שבה ובאופן כללי בתרבות הספא שלה – יש בה יותר מ- 100 מעיינות חמים ובשנת 1934 היא אף הוכרה רשמית כ- “עיר הספא”. במאה הראשונה לספירה ייסדו הרומאים במקום בו שוכנת בודפשט של ימינו את העיר Aquincum, שהפכה לבירת המחוז כולו. הרחיצה והטבילה היו מרכיב מרכזי בתרבות הרומאית ומרחצאות ציבוריים ופרטיים היו קיימים בכל עיר רומית שכיבדה את עצמה – ניתן למצוא שרידים שלהם בכל רחבי אירופה, המזרח התיכון וצפון אפריקה (כולל כמובן בארץ). אחת מהסיבות המרכזיות בגללן בחרו הרומאים לייסד את העיר במיקום זה היא ריכוז המעיינות החמים באזור. גם התורכים ששלטו בהונגריה של ימינו במאות ה- 16 וה- 17 וטיפחו את תרבות הרחצה ניצלו את מעיינות המים החמים באזור ובנו בעיר חמאמים, שחלקם קיימים עד ימינו.

בבודפשט פועלים כמה בתי מרחץ ציבוריים גדולים, המשמשים כאתרי מרפא ובילוי פופולריים בקרב מקומיים ותיירים כאחד. אחד מהידועים שבהם הוא Gellert, אשר בצמוד אליו שוכן גם אחד מבתי המלון המפורסמים של בודפשט.

בתוך מבנה המרחצאות הגדול והמפואר שוכנות מספר בריכות תרמיות בטמפרטורות מים שונות. יש בו גם בריכת שחייה פנימית ובריכת גלים חיצונית, וניתן להזמין עיסויים וטיפולים שונים. אפשר לרכוש מספר חבילות של כרטיסי כניסה לאתר, הכוללות לוקר או תא הלבשה פרטי ועיסויים. ניתן גם לשכור במקום מגבות, אבל מומלץ מאוד להביא איתכם. אנחנו הזמנו דרך אתר האינטרנט של המרחצאות חבילה שכללה עיסויים ובילינו בהם כמה שעות מהנות. טיפולים ועיסויים חובה להזמין מראש, ובכל מקרה מומלץ מאוד לרכוש כרטיסים דרך האינטרנט כדי שתוכלו להיכנס בשעה שנוחה לכם ולהימנע מהמתנה מיותרת בתור.

מרחצאות Gellert

אתר האינטרנט של מרחצאות Gellert

ישנם מספר אתרי מרחצאות ידועים נוספים בבודפשט. בביקור הקודם שלי בעיר הייתי במרחצאות Széchenyi – הגדולים ביותר באירופה. מבנה המרחצאות המרהיב נבנה בתחילת המאה ה- 20 בסגנון ניאו-בארוק וניתן למצוא בו מעל ל- 10 בריכות תרמיות בטמפרטורות שונות. מהנה במיוחד היא הבריכה החיצונית, בה נישאים המתרחצים על גבי זרמי מים מעגליים.

אתר האינטרנט של מרחצאות Széchenyi

העיר בודפשט נוסדה בשנת 1873 בעקבות האיחוד בין הערים Buda ו- Pest, השוכנות משני צדי נהר הדנובה. מרחצאות Gellert נמצאים בצד של Buda ממש בסמוך לנהר. לאחר שסיימנו את הביקור בהם חצינו ברגל לצד של Pest מעל גשר Szabadság (“גשר החירות” בהונגרית) וצפינו בשקיעה נהדרת מעל הנהר.

שקיעה מעל הדנובה

בקצהו השני של הגשר לקחנו מונית אל מסעדת Menza בה אכלנו ארוחת ערב מעולה. המסעדה מגישה אוכל הונגרי קלאסי עם “Twist” מודרני במחירים סבירים מאוד – בדיעבד זו הייתה הארוחה הטובה ביותר בטיול כולו. חלק מהמנות המומלצות הן מרק שום המוגש עם Langos – מעין סופגנייה מטוגנת (מלוחה, לא מתוקה), חזה עוף ברוטב מתקתק של דומדמניות ופירות יער, גראטן תפוחי אדמה מעולה, צלעות כבש נימוחות ורוסטביף מצוין שהוגש עם הר קטן של בצל מטוגן. המסעדה שוכנת ב- Pest, ברחוב יפה בו ניתן למצוא מספר מסעדות ובארים נוספים. מומלץ כמובן להזמין מקום מראש.

מסעדת Menza

האתר של מסעדת Menza

אחרי הארוחה המצוינת חזרנו ברגל למלון דרך שדרות Andrássy – אחד מהרחובות הראשיים והיוקרתיים של בודפשט והמקבילה המקומית ל- 5th Avenue בניו-יורק ול- Champs-Élysées בפריז. באזור כיכר Erzsébet שבסמוך אליה שוכן המלון היה שוק אוכל נחמד (כבר היינו מלאים מדיי…) ולכבוד סוף השבוע האזור כולו היה תוסס ועמוס במבלים שמילאו את כרי הדשא והרחובות הסמוכים.

כיכר Erzsébet בליל סופשבוע

יום 2

קמנו לאיטנו והתחלנו את הבוקר ברוגע. את היום פתחנו בשעה 11:00 בסיור אוכל שהוזמן מראש עם עופר ורדי – ישראלי שחי בבודפשט ומכיר היטב את העיר ואת המסורת הקולינרית של המטבח ההונגרי.

נקודת המפגש של הסיור הייתה בכיכר Deák Ferenc השוכנת ממש בסמוך למלון. הסיור היה נהדר – ארוך, מגוון ומושקע. טעמנו מכל מה שיש למטבח ההונגרי להציע – לקראת הסוף כבר בקושי יכולנו לזוז… ביקרנו במהלכו במספר מקומות, בהם סנדוויצ’יה, קצבייה עם נקניקים מעולים (לא כשרים…), בית הקפה Művész הידוע השוכן בסמוך לבית האופרה, מסעדה עממית שמגישה אוכל הונגרי פשוט וטעים, דוכן Langos ובלינצ’ס, ועוד ועוד. סיימנו את הסיור בביקור בבר יין בו טעמנו מספר יינות הונגרים מצוינים – כולל יין Tokaji הידוע כאחד מיינות הקינוח הטובים בעולם, ולבסוף פאלינקה – המשקה האלכוהולי ההונגרי הלאומי העשוי מפירות. הסיור לווה בהסברים מעניינים של עופר הידען על בודפשט, אתריה המרכזיים וכמובן – המסעדות שבהן ביקרנו והמנות שאכלנו. לסיכום – מומלץ ביותר.

תמונות מסיור האוכל

סיור האוכל של עופר ורדי:

אתר הפייסבוק

אתר האינטרנט

סיימנו את הסיור בסביבות השעה 16:00, מלאים ומותשים. חזרנו למלון, חלק מהחברים יצאו לערוך קניות בחנויות הכלבו של רחוב Vaci וחלק ירדו לנוח בספא המעוצב של המלון בו ניתן למצוא בריכה קטנה ומספר סאונות (אפשר גם להזמין טיפולים ועיסויים).

בערב צעדנו ברגל למתחם Street Food Karavan – חצר בין שני בניינים שבה ניצבים דוכני Food Trucks המוכרים אוכל ושתייה בסגנונות שונים. המקום נמצא בתוך הרובע היהודי לשעבר, שהפך בשנים האחרונות למוקד חיי הלילה ולמרכז הבילויים התוסס של העיר – מעין פלורנטין של בודפשט. הזמנו אוכל ובירות מכמה סוגים שונים – הונגרי (מרק גולש בתוך כיכר לחם…), גרמני (נקניקיות מעולות), מקסיקני, ועוד. המקום מלא בסועדים שמסתובבים בין המועדונים והבארים הרבים באזור ומגיעים כדי לחטוף משהו מהיר בין לבין.

מתחם Street Food Karavan

אתר הפייסבוק של Karavan

בדרך חזרה למלון עברנו ליד בית הכנסת הגדול ברחוב Dohany. זהו בית הכנסת הגדול ביותר באירופה והוא יכול לאכלס כ- 3000 מתפללים. בית הכנסת נבנה באמצע המאה ה- 19 והוא מעוטר בסגנון מוסלמי צפון-אפריקאי/ספרדי. בית הכנסת יפה מאוד והוא מואר בשעות הלילה בצורה מרשימה – אפשר וכדאי לבקר בו במהלך היום, כמו גם במוזיאון היהודי ובפארק הזיכרון לשואה הסמוכים אליו (בטיול הזה לא עשינו זאת).

בית הכנסת הגדול

הספקנו עוד לצפות בגמר האירוויזיון שבו זכתה נטע ברזילי – סיום מושלם ליום מהנה.

בודפשט בלילה

יום 3

התחלנו את הבוקר בביקור במתחם Szimpla Kert, בו מתקיים בימי ראשון בבוקר גם שוק איכרים. המקום מוגדר כ- Ruin Pub ובשעות הערב הוא משמש כמוקד בילויים מוכר ופופולרי. הוא נמצא ברחוב Kazinczy בלב הרובע היהודי, ממש בסמוך ל- Street Food Karavan. זהו מתחם אורבני מעוצב בתוך בניין ישן שהיה אמור להיהרס – אוסף של חדרים, אולמות, מסדרונות וגרמי מדרגות עמוסים בחפצי רטרו שונים ומשונים, צמחייה, תמונות פסיכודליות והמון גרפיטי. המקום נראה נהדר – עצוב רק לחשוב שבבניינים הללו ממש גרו תושביה היהודים של בודפשט שנשלחו למחנות ההשמדה.

מתחם Szimpla Kert

בסופי שבוע מתקיים כאמור בקומה התחתונה של המתחם שוק איכרים בו ניתן לרכוש מוצרים טריים שונים היישר מהמגדלים, ובקומה השנייה אפשר לאכול ארוחת בוקר מדהימה – בופה עשיר עם מבחר גדול וטעים של סלטים, ירקות, גבינות, לחמים, משקאות, ועוד ועוד – מומלץ בחום.

בופה ארוחת הבוקר

אתר האינטרנט של Szimpla Kert

אחרי ארוחת הבראנץ’ המצוינת, ולהבדיל אלפי הבדלות, צעדנו לאנדרטת הזיכרון לגטו היהודי שנמצאת ברחוב Dohany הסמוך. אגב – אנדרטת השואה הידועה ביותר בבודפשט היא “נעליים על הדנובה” שנמצאת על גדת הנהר ומנציחה את מאות היהודים שנרצחו והושלכו למים על ידי אנשי “צלב החץ” ההונגרים ששיתפו פעולה עם גרמניה הנאצית.

האנדרטה ברחוב Dohany להנצחת הגטו היהודי

המשכנו לצעוד על גדת הדנובה לכיוון גשר השלשלאות (Széchenyi Lánchíd), אחד מגשריה היפים והידועים של בודפשט, וחצינו אותו אל הצד של Buda. גבעת המצודה (Széchenyi Lánchíd) היא אחד מהאזורים הראשונים בעיר שבו התיישבו שבטי המדיארים – אבותיהם של ההונגרים המודרניים, בשל מיקומה האסטרטגי. היא מהווה את אחד מסמליה המובהקים של העיר ואף הוכרה כאתר מורשת של אונסקו. על הגבעה שוכנים כמה מאתריה המרכזיים של בודפשט, נשקף ממנה נוף מרהיב של הנהר ושל העיר ושרדו בה רחובות קטנים ומפותלים שמשמרים את אווירת העיר הימי-ביניימית, כפי שהייתה לפני מאות שנים.

גבעת Buda וגשר השלשלאות

אפשר לטפס לגבעת המצודה במדרגות או לעלות אליה עם רכבל – הפוניקולור התיירותי. אנחנו החלטנו לרכוש במקום זאת ובעלות דומה כרטיסים לקרון חשמלי קטן שעושה סיבוב בין כל אתריה של המצודה. ערכנו ביקור קצר בין כמה מהאתרים המרכזיים – התצפית בסמוך לארמון המלוכה שמשמש היום כמוזיאון, כנסיית מתיאש היפה ובסטיון הדייגים.

על גבעת Buda

לאחר מכן עצרנו לקפה ועוגה (איך לא…) בבית קפה מפורסם נוסף של העיר – קפה Ruszwurm שנוסד בשנת 1827.

ויטרינת העוגות של קפה Ruszwurm

אתר האינטרנט של קפה Ruszwurm

אפשר לבלות בגבעת המצודה ובאתריה השונים יום שלם ואף יותר, אבל אנחנו כאמור ערכנו טיול קליל יותר ולכן המשכנו במונית ל- Gellert Hill – אחת מהנקודות הגבוהות ביותר בעיר ממנה נשקפת תצפית מרהיבה אל הדנובה, גשריה והעיר כולה. בראש הגבעה ניצבת מצודת ה- Citadella שנבנתה באמצע המאה ה- 19 על ידי קיסרי בית הבסבורג, שליטי האימפריה האוסטרו-הונגרית, לאחר שהצליחו לדכא את המרד ההונגרי של שנת 1848. בסמוך למצודה עומד גם “פסל החירות” ההונגרי – אותו ניתן לראות מכל פינה כמעט בעיר.

Gellert Hill

ירדנו ברגל לכיוון הדנובה בשבילים התלולים דרך הפארק היפה שמשתרע על גבי הגבעה, וכשהתכוונו לחצות את גשר Szabadság חזרה לכיוון Pest הבחנו בחסימות כבישים של המשטרה ובהתקהלות גדולה בצד השני של הנהר. כשהתקרבנו התברר לנו שבאותו אחר הצהרים מתקיים “מצעד החיים” של בודפשט שנועד להנציח את זכר יהודי הונגריה שנרצחו בשואה ולמחות נגד גילויי אנטישמיות וניאו-נאציות. מספר נואמים דיברו מעל בימה קטנה ולאחר כחצי שעה החל מצעד גדול שבו השתתפו אלפי צועדים שחצו את הנהר והמשיכו לכיוון Buda. היה מרענן לראות את דגלי ישראל מתנוססים בעיר אירופאית ובאופן ספונטני הצטרפנו לקהל הגדול וצעדנו חלק מהמסלול.

צועדים ב- “מצעד החיים”

במקור התכוונו לבקר אחר הצהרים באתר מרחצאות נוסף, אבל בסופו של דבר החלטנו לוותר ובמקום זאת הזמנו עיסויים במכון תאילנדי שראינו ברחוב Vaci והותיר עלינו רושם טוב. העיסויים היו מצוינים – סגנון שונה מזה שקיבלנו במרחצאות (גם העלות הייתה נמוכה הרבה יותר).

אתר האינטרנט של מכון Spirit Thai

אחרי העיסויים השלמנו מעט קניות וחזרנו למנוחה במלון. בערב יצאנו לארוחה במסעדת Sir Lancelot שהזמנו מראש. זוהי מסעדה בסגנון ימי הביניים שניתן למצוא במקומות שונים ברחבי אירופה – המסעדה עצמה מעוצבת כטירת אבירים, צוות המלצרים לבוש בבגדים מתאימים, האוכל מוגש במגשים גדולים ובכלים גסים כרוח התקופה ובמהלך הסעודה מתקיימים מופעי להטוטנות ואקרובטיקה. ידענו כמובן מראש שזוהי אטרקציה תיירותית ושלא מדובר ב- “מסעדת גורמה”, אבל החלטנו ללכת בכל זאת כדי לחוות משהו מעט שונה. האוכל, המבוסס בעיקר על מנות בשר גדולות, היה סביר אך לא יותר מכך, והחוויה כולה הייתה חביבה – אבל כאמור מאוד תיירותית וממוסחרת. בשורה התחתונה – אפשר לוותר ולמצוא בקלות אלטרנטיבות קולינריות משובחות יותר, אבל אם דווקא חשקה נפשכם בחוויה מסוג כזה ואתם מאוד רעבים – זאת בהחלט אפשרות.

מסעדת Sir Lancelot

אתר האינטרנט של מסעדת Sir Lancelot

יום 4

הטיסה שלנו יצאה מבודפשט בשעות הבוקר, כך שהספקנו רק להתעורר, לאכול ארוחת בוקר קלה, לעזוב את המלון ולצאת לשדה התעופה במונית.

מנהלות

טסנו בטיסה ישירה מהארץ לבודפשט עם אל-על, אפשר לטוס ישירות גם עם חברת Wizzair. הטיסה נמשכת כשלוש וחצי שעות, המחירים משתנים כמובן ותלויים בעונה ובזמינות אבל נעים בדרך כלל בין 200$-400$ לכרטיס.

מונית משדה התעופה לעיר עלתה כ- 25 יורו – במקור חשבתי להזמין מראש הסעה משדה התעופה לעיר אבל המחירים היו יקרים יותר, כך שאין כל סיבה.

פפריקה מתייבשת בשמש

יש בבודפשט מגוון רחב של מלונות ודירות ברמות ובמחירים שונים. אנחנו התאכסנו כאמור במלון Kempinski המדורג חמישה כוכבים. המלון היה מצוין – הוא מעוצב ומודרני והחדר שקיבלנו היה גדול ומרווח. היתרון העיקרי של המלון הוא מיקומו המצוין – ממש במרכז העיר במרחק הליכה מאטרקציות ואתרים רבים ובצמוד לתחנת מטרו. חדר לזוג (ללא ארוחת בוקר) עלה כ- 220$ ללילה דרך אתר hotels.com.

הכניסה האחורית למלון Kempinski בערב

אתר האינטרנט של מלון Kempinski

במהלך הטיול הלכנו הרבה ברגל במרכז העיר. אפשר להשתמש במערכת התחבורה הציבורית ובמטרו, אבל כדי לחסוך זמן לקחנו בכמה מקרים מוניות – מרחקי הנסיעה בתוך העיר קצרים והעלות נמוכה.

אם אתם מתכננים טיול דומה ויש לכם שאלות אתם מוזמנים, אפשר לפנות אליי בכתובת האימייל maaqsa@hotmail.com.