סוף שבוע ביוון - אב ובן

User: amirs, Last Modified: June 15, 2024

בחודש ספטמבר 2016 ערכתי טיול קצר של סוף שבוע ביוון ביחד עם בני בן ה- 12.

בשנים האחרונות התחלנו אשתי ואני בסבב שבו בכל פעם אחד מאתנו נוסע לטיול קצר ביחד עם אחד מילדינו, כאשר הילדים בוחרים את היעד בעצמם. טיולים כאלה מספקים הזדמנות נדירה יחסית לבלות זמן אחד-על-אחד. הם פשוטים לתכנון ועלותם אינה גבוהה, אך עם זאת הם מאפשרים לצבור המון חוויות משותפות וזיכרונות נהדרים. הפעם הגיע התור של בני ושלי בסבב, הוא החל ללמוד על ההיסטוריה של יוון הקלאסית בבית הספר וקרא על המיתולוגיה היוונית ולכן החליט שהוא רוצה לבקר באתונה.

כמה פעמים רציתם לצאת לטיול וחיפשתם משהו מיוחד, מעבר למסלולים הסטנדרטיים ולאטרקציות המוכרות ?

מתכננים טיול ורוצים להפוך אותו למשהו ייחודי, מעניין ושונה? מחפשים מתנה מיוחדת ליום הולדת, יום נישואין, בר/בת מצווה, או כל אירוע משמח אחר ?

לחצו כאן לחוויית טיול ייחודית למטייל העצמאי

לא רציתי שהטיול יהיה “כבד” ומשעמם ונראה היה לי שלבלות ארבעה ימים באתונה יהיה הרבה מדיי. לכן החלטנו לטייל במשך היומיים הראשונים באמצעות רכב שכור בכמה אתרים מרכזיים שסימנו מראש: דלפי, אולימפיה ותעלת קורינתוס. את היומיים האחרונים בילינו באתונה עצמה.

בדיעבד הסתבר שעיתוי הטיול היה מצוין. מזג האוויר היה נפלא, הטמפרטורה נעה סביב 25 מעלות והשמיים היו בהירים. ביום הראשון היה אמנם מעט מעונן ואף טפטף גשם קל בשעות אחה”צ, אבל הדבר לא הפריע לנו לטייל. אתונה הייתה שוקקת חיים ותוססת והאווירה הייתה נהדרת, ועם זאת היו בה הרבה פחות תיירים מאשר בקיץ ולכן לא הרגשנו עומס יתר או צפיפות.

מסלול הטיול

יום 1

נחתנו באתונה בבוקר, אספנו את המזוודות והרכב השכור ויצאנו לדרך בסביבות השעה 10:30. היעד הראשון שלנו היה דלפי, המרוחקת כשעתיים וחצי נסיעה מאתונה.

דלפי הייתה מקום מושבו של האורקל החשוב ביותר בעולם העתיק, שפעל בתוך מקדש גדול ומרכזי לאל אפולו. במשך מאות שנים הגיעו מלכים, שליטים, נציגי מועצות ערים, אצילים ופשוטי עם לדלפי כדי לקבל נבואות ולהתייעץ עם כוהנת האל אפולו, הפיתיה, לפני קבלת החלטות חשובות. המאמינים נהגו להביא מתנות, לבנות אנדרטאות ולהקדיש פסלים לאל אפולו כאות תודה לאחר ניצחונות או הצלחות, ועם השנים הצטברו בדלפי עושר רב ומטען היסטורי ואומנותי עצום. כמו כן נערכו בה כל ארבע שנים המשחקים הפיתיים, שהיו השניים בחשיבותם בעולם העתיק אחרי המשחקים האולימפיים.

האתר עצמו נמצא באזור הררי יפיפה והנופים הנשקפים ממנו מרהיבים. העיירה דלפי המודרנית שוכנת בצמוד לאתר העתיק וניתן למצוא בה מלונות, מסעדות וחנויות מזכרות (כמובן). הגענו אליה בשעות הצהרים ועצרנו לארוחה קלה באחת הטברנות המקומיות. המטבח היווני הנהדר מייצג את האוכל הים-תיכוני במיטבו – ירקות טריים, גבינות, צזיקי – סלט יוגורט ומלפפונים חמצמץ ומרענן, ממולאים, בשרים על האש, מוסקה, ועוד ועוד. לאורך הטיול ביקרנו בכמה מסעדות יווניות ונהנינו מכל רגע, באתונה אכלנו כמה פעמים גם בדוכני הרחוב הנהדרים המגישים סופלאקי בפיתה.

את הביקור באתר הארכיאולוגי של דלפי התחלנו במוזיאון שמציג עושר רב של פסלים וממצאים רבים אחרים, חלקם חשובים ומפורסמים כגון פסל “הרכב מדלפי” הידוע.

במוזיאון של דלפי

פסל הרכב מדלפי

באופן כללי אני ממליץ מאוד לבקר במוזיאונים הצמודים לאתרים הארכיאולוגיים לפני הכניסה לאתרים עצמם, משום שהם מאפשרים לקבל תמונה טובה יותר של האתר ועוזרים מאוד לדמיין כיצד הוא נראה בימי קדם. אנחנו ביקרנו במהלך הטיול בכמה מוזיאונים, על מנת שהטיול לא יהפוך למעיק ו- “חינוכי” מדיי ערכנו בדרך כלל ביקור קליל יחסית של כשעה בכל מוזיאון והתמקדנו במוצגים העיקריים בלבד.

אחרי הביקור במוזיאון שוטטנו ברחבי האתר המרשים. המבנה המרכזי ששכן בו הוא המקדש המפואר של אפולו, וסביבו היו פזורים אנדרטאות, בתי אוצר של ערים שונות ומבנים נוספים. כדאי מאוד לבקר בתיאטרון המרשים ולטפס בשביל התלול אל האצטדיון שבו נערכו המשחקים הפיתיים, הנוף הנשקף מלמעלה אל האתר כולו וההרים מסביב נהדר.

תצפית אל התיאטרון ושרידי מקדש אפולו בדלפי

למרות שרוב המבנים באתר נהרסו עם השנים ניתן עדיין להתרשם מהשרידים שנותרו בו ולקבל מושג עד כמה גדול ומפואר הוא היה בתקופת הזוהר שלו. לאחר שיצאנו מהאתר ירדנו לביקור קצר גם במקדש Athena Pronea שנמצא מתחתיו.

מקדש Athena Pronea בדלפי

כדאי להקדיש לביקור באתר לפחות כ- 3 שעות, כולל המוזיאון.

לאחר מנוחה קצרה יצאנו בנסיעה של כ- 3.5 שעות ליעד הבא שלנו, אולימפיה, בה בילינו את הלילה. הכביש התפתל לאורך החופים המפורצים והנופים היו מרהיבים, במיוחד כשהשמש החלה לשקוע. חצינו את מיצר קורינתוס אל תוך הפלופונסוס על גשר Rio-Antirrio המרשים, אחד מהגשרים התלויים הארוכים בעולם, והגענו אל אולימפיה בשעות הערב.

גשר Rio-Antirrio מרחוק

עצרנו לארוחת ערב בטברנה מצוינת בשם Aegean הנמצאת במרכז העיר, בה אכלנו מנת מוסקה פשוט אלוהית.

את הלילה בילינו במלון Europa Olympia הנהדר. המלון היפיפה בן 4 כוכבים שוכן על צלע של גבעה מעל העיר במרחק של כמה דקות נסיעה ממרכזה. קיבלנו חדר זוגי מעוצב ומרווח, ארוחת הבוקר הייתה עשירה מאוד וטעימה והצוות היה נחמד וידידותי באופן יוצא דופן. במלון יש גם בריכה אבל לצערנו לא הספקנו לבקר בה. המחיר לזוג כולל ארוחת בוקר היה 94 יורו ללילה.

האתר של מלון Europa Olympia

יום 2

אחרי ארוחת הבוקר המצוינת במלון חזרנו למרכז העיר כדי לבקר באתר הארכיאולוגי של אולימפיה העתיקה.

אולימפיה ידועה כמובן בתור המקום שבו נערכו המשחקים החשובים ביותר בעולם העתיק. המשחקים האולימפיים התקיימו מדי ארבע שנים ברציפות במשך יותר מאלף שנה, מתחילתה של המאה השמינית לפנה”ס ועד לסופה של המאה הרביעית לספירה. המשחקים החלו במקור כאירוע דתי שהוקדש לפי מסורת אחת לנסיך המיתולוגי פלופס (על שמו נקרא הפלופונסוס) ולפי מסורת אחרת לגיבור האגדי הרקולס. בהמשך התבססה אולימפיה כאתר פולחן מרכזי של זאוס ובמאה ה- 5 לפנה”ס נבנה בה המקדש הידוע של האל בו שכן פסל זאוס באולימפיה מעשי ידיו של הפסל המפורסם פידיאס (שהיה אחראי גם על עבודות הפיסול בפרתנון באתונה). הפסל שהיה עשוי משנהב וזהב נחשב לאחד משבעת פלאי העולם העתיק. הוא הושמד למרבה הצער בדליקה בעיר קונסטנטינופול, אליה הועבר לאחר שהמשחקים באולימפיה בוטלו בהוראתו של הקיסר הרומי תאודוסיוס הראשון בשנת 394 לספירה. המשחקים הפכו עם השנים לאירוע המרכזי ביותר ביוון והמוני משתתפים וצופים הגיעו אליהם מרחבי העולם העתיק כולו. מלבד תחרויות ספורט התקיימו במהלכם גם טקסים דתיים, הועלו מחזות ונישאו נאומים ודרשות. דמויות ידועות רבות מהעולם העתיק ביקרו בתחרויות לאורך השנים, בהם שליטים, מנהיגים, אמנים, מחזאים, פילוסופים ורבים אחרים. חשיבותם של המשחקים הייתה כה רבה עד כי במהלכם הוכרזה שביתת נשק קדושה שאפילו היוונים שוחרי הקרב הקפידו לשמור. ניצחון בתחרויות האולימפיות נחשב לכבוד שאין נעלה ממנו, שמותיהם של האלופים נחקקו בארכיונים והם זכו להטבות ולכיבודים רבים. המשחקים האולימפיים נוסדו מחדש בשנת 1894 בשם אותם ערכים נעלים, אולם בעידן המודרני לא הצליחה האנושות לשמור על הרצף והם בוטלו במהלך שתי מלחמות העולם.

את הביקור באתר התחלנו במוזיאון הארכיאולוגי, שמכיל מלבד פסלים ומוצגים מרתקים אחרים גם דגמים של האתר בתקופות שונות שעוזרים להבין כיצד הוא התפתח לאורך המאות.

במוזיאון של אולימפיה

לאחר הביקור במוזיאון טיילנו באתר עצמו, אולם רוב המבנים נהרסו כמעט לגמרי ונותרו רק היסודות והבסיסים של הפסלים והאנדרטאות. בשל כך היה לבן שלי מעט קשה יותר להתרשם מהאתר והוא פחות התחבר אליו, למרות שהוא עמוס בכל כך הרבה משמעות והיסטוריה.

אולימפיה העתיקה

המקום המיוחד ביותר מבחינתנו באתר היה האצטדיון העתיק שבו התקיימו במשך מאות שנים תחרויות הריצה. אדני הזינוק וקו הסיום המקוריים העשויים משיש נשתמרו במקומם. כשעומדים עליהם היום קשה להאמין שכאן בדיוק התחרו לפני כל כך הרבה שנים ספורטאים ששמותיהם השתמרו עד ימינו, כשמכל עבר מריעים עשרות אלפי צופים משולהבים.

האצטדיון העתיק באולימפיה, ניתן לראות את אדני הזינוק המקוריים

אחרי שסיימנו לטייל באתר העתיקות ערכנו ביקור קצר גם במוזיאון המשחקים האולימפיים הסמוך, בו ניתן למצוא הסברים על ענפי הספורט השונים בהם התחרו המשתתפים, על הספורטאים עצמם, על משמעות הזכייה היוקרתית במשחקים, ועוד.

הביקור באתר, כולל שני המוזיאונים, נמשך כ- 4 שעות. אחרי מנוחה קצרה וקנייה של כמה מזכרות יצאנו בנסיעה שנמשכת כשלוש וחצי שעות חזרה לאתונה. בדרך אכלנו ארוחת צהרים זריזה במסעדת דרכים ועצרנו לתצפית בתעלת קורינתוס. התעלה שנחפרה בסופה של המאה ה- 19 חוצה את מיצר היבשה של קורינתוס ונחשבת לפלא הנדסי של ממש. היא חצובה בקו ישר לגמרי, ארוכה וצרה, והתצפית מהגשרים שעוברים עליה מרשימה מאוד.

תצפית מעל תעלת קורינתוס

לאחר שהגענו לאתונה החזרנו את הרכב (את ההזמנה ביצעתי מראש כך שהרכב יוחזר בעיר עצמה ולא בשדה התעופה) ולקחנו מונית למלון.

היה חשוב לי להזמין מלון שממוקם בלב אתונה כדי לאפשר לנו לטייל ברגל ולחסוך זמני נסיעה מיותרים. את שני הלילות הבאים בילינו במלון Amalia שנמצא ממש ליד כיכר סינטגמה במרכזה של העיר. זהו מלון 4 כוכבים מודרני ומהודר, ארוחת הבוקר טובה (למרות שהיא מעט פחות עשירה מזו של המלון באולימפיה…) והצוות ידידותי מאוד ושמח לסייע. מגג המלון נשקף נוף מרהיב של האקרופוליס, במיוחד בלילה כשהוא מואר. היתרון המשמעותי ביותר של המלון הוא כאמור מיקומו – הוא נמצא במרחק הליכה מרוב האתרים המרכזיים של אתונה ובצמוד אליו ניתן למצוא תחנת מטרו ומספר תחנות של קווי אוטובוס עירוניים. חדר זוגי כולל ארוחת בוקר עלה 165 יורו ללילה.

אתר האינטרנט של מלון Amalia

נוף לאקרופוליס המואר מגג מלון Amalia

אחרי שנחנו מעט בחדר יצאנו לעיר. אנחנו חובבים של אוכל הודי ולכן פנינו למסעדה הודית מומלצת בשם Indian Chef שנמצאת במרחק של כמה דקות הליכה מהמלון. המסעדה הייתה אכן מצוינת, במיוחד מנת ה- Butter Chicken.

אתר האינטרנט של מסעדת Indian Chef

בדרך חזרה למלון עברנו ברובע פלאקה הציורי. למרות שהוא תיירותי וממוסחר לעייפה הוא מקושט ומואר בלילה ומלא בטברנות, חנויות ותיירים ויש בו אווירה שמחה ותוססת.

רובע פלאקה בערב

יום 3

כשתכננתי את הטיול חיפשתי דרכים להפוך אותו למעניין ומגוון עבור בני. מצאתי חברה שעורכת סיורי סגווי, בדרך כלל הגיל המינימלי בסיורים כאלה הוא 14 או 16 אבל התברר שביוון הוא 12 – מה שהתאים בדיוק במקרה שלנו. החברה מציעה כמה מסלולי סיור אפשריים, אני בחרתי ב- Acropolis Tour שעובר בין האתרים המרכזיים של העיר – מרגלות האקרופוליס, תצפית מגבעת Pynx, בית הקברות ב- Kerameikos, האגורה הרומאית, הספרייה של אדריאנוס, האגורה העתיקה, סמטאות השוק ב- Monastiraki ותצפית מגבעת ה- Areopagus.

נוף לאקרופוליס מגבעת Pynx

נוף פנורמי מגבעת ה- Areopagus

משך הסיור כשעתיים וחצי והוא כולל עצירה קצרה באתרים השונים וקבלת הסברים מהמדריך. בני השתלט על הסגווי תוך דקה או שתיים והחל לנסוע במעגלים ובזיגזג בהנאה רבה. הסיור היה אחד משיאיו של הטיול כולו – פרט לנסיעה המהנה בסגווי עצמו הוא מאפשר לבקר באתרים רבים בנוחות יחסית וחוסך הליכה רבה ברגל.

לאחר הסיור עצרנו לסופלאקי בפיתה (אחד מני רבים…) ואחרי מנוחה קצרה עלינו לביקור באקרופוליס, ליבה ומרכזה של אתונה העתיקה. על הגבעה התלולה השתמרו שרידיהם של מבנים רבים ובראשם כמובן הפרתנון, מקדשה המפואר של האלה אתנה המהווה את אחד משיאיה של האדריכלות הקלאסית.

הפרתנון המופלא

נוף מהאקרופוליס

לאחר מכן ירדנו חזרה לבקר במוזיאון האקרופוליס ששוכן בסמוך. זהו מוזיאון חדש יחסית שנפתח בשנת 2009 ומוקדש כולו לאקרופוליס. המוזיאון מציג את ההיסטוריה העשירה של האתר באופן מרתק ומרשים מאוד. גולת הכותרת היא הקומה האחרונה בה מוצגים הפסלים והתבליטים המדהימים שעטרו את הפרתנון, בו בזמן שהמקדש עצמו הניצב על האקרופוליס גבוה למעלה משקיף מבעד לקירות הזכוכית של המוזיאון. אגב – פסלים ותבליטים רבים נלקחו מהפרתנון על ידי בריטניה וצרפת במהלך המאה ה- 19 ומוצגים היום במוזיאון הבריטי ובלובר, נושא רגיש מאוד מבחינתם של היוונים שתובעים להחזיר אותם לרשותם. במקומם מוצגים במוזיאון שחזורים העשויים מגבס. מוזיאון האקרופוליס הוא המוזיאון שבו נהנינו ביותר במהלך הטיול כולו ואני ממליץ מאוד להגיע אליו כהשלמה לביקור באתר האקרופוליס עצמו.

האתר של מוזיאון האקרופוליס

פסלי הפרתנון המשקיף מבעד לחלונות המוזיאון

לאחר מנוחה קצרה לקחנו מונית אל הרכבל שעולה לפסגתה של גבעת ליקאביטוס (Lycabettus Funicular). זוהי נקודת התצפית הגבוהה ביותר מעל לעיר ונשקף ממנה נוף מרהיב של האזור כולו, אבל אם ביקרתם בנקודות תצפיות אחרות אני לא חושב שזהו בהכרח אתר חובה.

נוף פנורמי מגבעת ליקאביטוס

אחרי שירדנו מהגבעה צעדנו לקבר החייל האלמוני בכיכר סינטגמה, בה מתקיים בכל שעה עגולה טקס חילופי משמר כבוד. שני חיילים השייכים למשמר הנשיאותי היווני, ה- Evzones, עומדים דום מול הקבר כשהם לבושים במדים מצועצעים. טקס החלפת המשמר מרתק, במיוחד משעשעת הצעידה הטקסית המוגזמת של החיילים הכוללת הנפת רגליים, רקיעות ברצפה והנפת הרובים המכודנים באוויר.

טקס חילופי המשמר בכיכר סינטגמה

מהכיכר חזרנו לנוח בחדר, ולאחר מכן יצאנו שוב למרכז העיר לארוחת ערב מצוינת בטברנה מומלצת בשם Maiandros בה התקיימה גם הופעה של שני נגני בוזוקי מקומיים.

אתר האינטרנט של מסעדת Maiandros

כיכר Monastiraki ההומה בלילה והאקרופוליס משקיף מעל

יום 4

אחרי ארוחת הבוקר ארזנו את המזוודות והשארנו אותן לשמירה במלון. פתחנו את היום בביקור במוזיאון הארכאולוגי הלאומי של אתונה, אליו הגענו באמצעות אחד האוטובוסים העירוניים שעוצר מול המלון (כרטיס חד פעמי לתחבורה הציבורית עולה 1.4 יורו ותקף לשעה וחצי, ניתן לרכוש גם כרטיסים יומיים ושילובים שונים). זהו אחד מהמוזיאונים הארכיאולוגיים המובילים והעשירים ביותר בעולם ואפשר לבלות בו שעות ארוכות ואף כמה ימים. אנחנו עשינו סיבוב קצר של כשעה וחצי ועברנו בין המוצגים העיקריים כדי לקבל רושם כללי. במיוחד מרשימים מטמוני הזהב שנמצאו בקברים בעיר מיקנה על ידי הארכיאולוג הידוע היינריך שלימן שגילה גם את טרויה, ובראשם מסיכת הקבורה המפורסמת של המלך המיתולוגי אגממנון שעמד בראש הצבא היווני במלחמת טרויה (למרות שכיום ידוע שהמסכה כנראה אינה באמת שייכת למלך).

האתר של המוזיאון הארכיאולוגי הלאומי של אתונה

מסיכת אגממנון במוזיאון הארכיאולוגי של אתונה

ראשי חיצים שנמצאו בגבעת Kolonos, האתר שבו נהרגו אחרוני הספרטנים בקרב תרמופילאיי (למי שראה את הסרט “300”…)

ציורי קירות מארמון בעיר Thera באי סנטוריני

בני כל כך התרשם מטקס חילופי המשמר שאחרי הביקור במוזיאון חזרנו לכיכר סינטגמה לצפות בו שוב. בכל יום ראשון בשעה 11:00 מתקיים טקס מורחב שבו משתתף חיל המשמר כולו כשהוא מלווה בתזמורת, מומלץ להגיע כמה דקות לפני מועד ההתחלה כדי לתפוס מקום צפייה טוב.

טקס חילופי המשמר בכיכר סינטגמה

לאחר תום הטקס המשכנו לשיטוט נוסף בסמטאות שוק הפשפשים ב- Monastiraki שפעיל בצורה נרחבת יותר בימי ראשון. קנינו כמה מזכרות נוספות, אכלנו סופלאקי אחרון לפרידה ויצאנו לשדה התעופה אל הטיסה שלנו שהמריאה בשעה 16:30. ניתן להגיע לשדה התעופה ממרכז העיר בכמה דרכים: מונית, אוטובוס מיוחד שיוצא מכיכר סינטגמה או המטרו. ביום שבו אנחנו היינו התקיים מרוץ ומרכזה של אתונה היה חסום לתנועה, האוטובוס לשדה התעופה לא פעל ולכן לקחנו את המטרו – הנסיעה עולה 10 יורו לאדם ונמשכת כ- 50 דקות.

שוק הפשפשים ב- Monastiraki

טיסות והשכרת רכב

בעת הזמנת טיסה רוכשים בדרך כלל את הכרטיס הלוך והכרטיס חזור באותה חברה תעופה משיקולים של מחיר ונוחות. הטיול שלנו היה קצר ורציתי למצות את ארבעת הימים בצורה האופטימלית, הבעיה הייתה שהטיסות לא הסתדרו טוב מבחינת השעות – חברת אל-על למשל טסה הלוך בשעות הבוקר אבל גם חוזרת באותן שעות ולכן ביום האחרון לא ניתן בעצם לטייל כלל. אחרי שבדקתי כמה אפשרויות בחברות תעופה שונות פיצלתי את הטיסות והזמנתי את הטיסה הלוך בחברת אל-על (טיסה שיוצאת מישראל ב- 7:00 בבוקר ונוחתת באתונה ב- 9:15) ואת הטיסה חזור בחברת Aegean (טיסה שיוצאת מאתונה ב- 16:30 ונוחתת בישראל ב- 18:30). את הכרטיסים הזמנתי בצורה עצמאית דרך האינטרנט, המחיר הכולל לכרטיס היה כ- 290 יורו כך שהעלות הייתה בסופו של דבר סבירה.

שכרתי רכב מדרגת CDMR (פורד פוקוס ידני ודומיו) מחברת Auto Europe בעלות של כ- 50 יורו ליום, כולל כל הביטוחים וביטול השתתפות עצמית. בפועל קיבלנו רכב מדגם סיטרואן קקטוס שהיה נוח ומצוין.

את המלונות באולימפיה ובאתונה הזמנתי דרך אתר Booking.com בו אני משתמש כבר מספר שנים, אין לו מתחרים מבחינת נוחות וקלות השימוש. ברוב המקרים ניתן להזמין מקומות עם אפשרות לבטל עד בסמוך למועד הטיול ללא עלות, אבל חשוב לשים לב לפרטים ולתנאי ההזמנה שמשתנים ממקום למקום (לעיתים ישנם כמה מחירים שונים, ללא אפשרות לבטל ועם אפשרות ביטול).

בסיכומו של דבר הטיול היה נהדר – מעבר לזמן שבילינו יחד יוון מקסימה, האתרים מרשימים ומרתקים, הנופים מרהיבים (אפילו המעט שאנחנו ראינו), האוכל מעולה והיוונים חביבים, חמים ומסבירי פנים.

אם אתם מתכננים טיול דומה ויש לכם שאלות, אתם מוזמנים לפנות אליי בכתובת האימייל maaqsa@hotmail.com.